
1 
 

 

OSA Report 

Lessons from the Cold War: Dissidents, émigrés and networks of information in Index on 

Censorship (1972-1991) 

Dr Zsuzsanna Varga 

Research stay: June 1, 2023-July 31, 2023 

Research archive: Index on Censorship Archive (OSA) 

Research context and objectives: the discussion of communist or state socialist cultural practices, 

freedoms and restrictions through the lens of censorship has enjoyed much critical attention since 

the early 1990, producing important work in Russian/Soviet and Polish studies predominantly, and 

based on archives made available after the end of the Cold War. Yet scholarly work addressing Index 

on Censorship (1972-), the major contemporary Western periodical documenting and attesting to 

the process of censorship has been notably absent. My research conducted in the archive set out to 

close this gap by offering on a reflected and scholarly examination of those homegrown and 

international networks that enabled the production of the journal. This research plan shifted during 

the process of research, and I will show how the material exposed new questions.  

The archives of Index on Censorship are available at two different locations: at OSA in Budapest and 

at the Bishopsgate Library, London. It is also assumed that some documents are available in the 

office archives of the journal in London, and also in the personal archives of main actors and agents, 

e.g. Michael Scammel. For a better understanding of the history of the journal, these archival 

sources will need to be surveyed and consulted.1 The pdf version of the journal’s articles are 

available on a subscription basis from Sage. Users of good international research libraries therefore 

have access to the articles without any difficulty. In the Open Society Archive, the fond HU OSA 301 

Records of Index on Censorship (339 archival boxes) contains relevant material for the journal.  

True to the classic liberal tradition of free speech, Index on Censorship set out to monitor the 

curtailment free speech in any country in the world, including Africa, South America (with many 

cases to report), and also the core Western European countries. Therefore, the Archive contains 

many documents documenting bans or limitations on free speech. My research, however, focused 

on the East European, or, more specifically, on the Hungarian material held in the archive.  

Internal editorial documents such as minutes of meetings, agendas, internal correspondence or 

correspondence with authors or any reference to the journal’s financial arrangements (office rental, 

honoraria, printing costs, subscriber lists) are not held in this archive, and this material will be 

covered during later research.  

 
1 It needs noted that the secondary sources on the journal are scarce. The include:  
Scammel, Michael. ‘How Index on Censorship started,’ in George Thenier, They shoot writers, don’t they? 
London: Faber and Faber, 1984. 
Steel, John. ‘Making voices heard …’:Index on Censorship as advocacy journalism,’ Journalism 2021, Vol. 22(1) 
20–34. 
Webb, W.L. & Rose Bell (eds.), Index on Censorship 1972-1997: An Embarrassment of Tyrannies. 25 Years of 
Index on Censorship. London: Gollancz, 1997 – an anthology of articles e.g. Salman Rushdie 1983, Chomsky 
1994, Ugresic 1993 etc.  
Articles in Index taking stock on previous years e.g. Ursula Owen. 
 



2 
 

Research process in the archive 

During my work in the archive, I systematically surveyed the holdings expected to be relevant. These 

holdings are as follows:  

HU OSA 301 Records of Index on Censorship  

HU OSA 301-0-1 Administrative files. The files here focus on the Middle East and South Africa. This 

material is irrelevant to my research. 

HU OSA 301-0-2: Subject files. Files containing media in general, esp. the UK. This material is 

irrelevant to my research. 

HU OSA 301-0-3: Country files. These were actively used during my research. See below.  

HU OSA 301-0-4 :I ndex index (the digest style reports on incidents of censorship, also available in 

the online fulltext version of the journal). In this form, it was irrelevant to my research.  

HU OSA 301-0-5: Publications. These were actively used during my research. See below.  

HU OSA 301-0-6. Photographs. They were consulted during my research.  

Detailed reflections 

HU OSA 301-0-5: Publications. These were actively used during my research.  

This collection contains 22 archival boxes, of printed material generally available in research libraries 

(an incomplete run of Index on Censorship, Beszélő, Cross Currents etc.), less generally available 

printed material (The bloc: Voice of Central and Eastern Europe, Hírmondó); a few newsletters, 

bulletins and annual reports of human rights organizations and a variety of newspapers and 

magazines from all over the world. Most of the material is printed material available in good 

research libraries with particular regard to the fact that legal deposit regulations apply 

internationally; the small and shortlived, London-based journal The bloc is held in all the six legal 

deposit libraries in the UK. But most of these journals are not available in libraries outside the 

country of origin and the existing copies, often partial runs, are held in different libraries. OSA 

therefore offers a unique opportunity.  

 The journals fall into different categories:  

1. Samizdat e.g. Beszélő and Hírmondó, 

2. Mainstream publications published in Western countries, e.g. Cross Currents, published by 

the University of Michigan 

3. Small émigré publications, in small print-runs, with very distinct political agendas and often 

bridging journalism and newsletter formats. E.g. The bloc: Voice of Central and Eastern 

Europe  

These publications were produced under significantly different circumstances and adhered to 

different generic expectations within journalism, yet they all had the dissident movement in Eastern 

and Central Europe in their focus. They were equally committed to provide short pieces of 

information about human rights abuses, while analytical articles and publishing banned literature 

was quite common. Periodicals consulted include Beszélő, Cross Currents, The Bloc, East European 

Reporter, Hirmondó. These journals are not directly related to the history of Index, but they offer a 

range of contexts in which news about Hungarian events circulated.  



3 
 

The available printed volumes of Index on Censorship were also studied in detail, allowing a 

comparison between the fully available pay-wall-protected online resource Index on Censorship and 

the printed issues. While the existence of the online issues is welcome it allows the consultation of 

the texts; preliminary pages, including lists of editors, addresses of offices, advertisements (etc.), 

also needed for any substantive research about the potential readership and the reach of the 

periodical. Images of these pages could serve as an important addition for any further resource to be 

developed in relation to the journal. The images of important preliminary and other complementary 

material were identified and taken, these images (subject to copyright) can be used for an online 

resource to be developed.  

 HU OSA 301-0-3: Country files. 

These boxes contain clippings, reports and media monitoring materials organised on the basis of 

countries listed in an alphabetical order. My consultation focused on the boxes containing general 

material contained in boxes 165-168 and to boxes 222-223, which contained Hungarian material. For 

a better understanding of a broader understanding of the context, material pertaining East Germany 

was also consulted, as I can easily read original material. I also consulted the Czech material in boxes 

168-169 to get a better understanding of the extent of the journal’s Czech dimension and 

Uncensored Czechoslovakia.  

Box 165 contains press cuttings in relation to 1956, collected from newspapers in 1986, reporting on 

the Hungarian literary scandals including the periodical Tiszatáj and the banning of István Csurka’s 

work. Boxes 166-167 contained detailed information about Swiss émigré organisations, calling 

attention to the need to understand the depth and coverage of Hungarian émigré publications 

outside the UK, as well as information about art dissidence (Inconnu Group). Box 168 contained 

focused information about the cases of the Transylvanian poet Géza Szőcs and the conscientious 

objector Zsolt Keszthelyi. The contents of these boxes will allow to survey the press coverage of 

these events, and allow me to contextualise the coverage of the same cases in Index.  

Further Hungarian material is contained in boxes 222-223, focusing on censorship in the 1970s, 

including the cased around the exile of philosophers in the late 1970s, the detention of Konrád and 

Szelényi in 1974, the publication of Lengyel’s anti-Stalinist Confrontation and the major legal case 

and trial of Miklós Haraszti working class sociography for Piecework Rate, which was the basis for the 

last writer’s trial in Hungary. An important set of documents shows the fortunes of Pál Salamon, a 

writer unduly unknown in Hungary, who pursued the staging of his play The Circus Ring in Britain, 

but, according to the correspondence with the Royal Shakespeare Company, it was ‘too political.’ 

(Box 222). These boxes also contain material concerning the 1986 publishing crackdown (Tiszatáj 

and Csurka). Material relevant to Index includes typescripts of articles published and scrap papers 

about exhibition opening and calls for subscription. These scrap papers were used for mounting 

journal article clippings, but they can be used to illustrate editorial documents consulted elsewhere. 

Reflecting on the original research questions 

Consulting material in the archive inevitably led to self-reflection and a reflection on my original 

research questions. My original questions focused primarily on the editorial operations of the 

journal (see Appendix), including funding, marketing and the politically rather sensitive information 

circulation about events behind the Iron Curtain. The OSA archival collection does not hold a 

significant amount of editorial information, therefore the original questions were temporarily put 

aside and the emphasis shifted to new questions, including the a/mapping out émigré political 



4 
 

journals and pamphlet publications currently un(der)researched; b/ identifying those case studies 

that can be productively researched with the help of archival references found in the OSA archive. 

Immediate output expected after the Fellowship’s completion  

1. Collaboration with the Bishopsgate Library, London, with the potential of building an online 

resource that allow the display and use of archival holdings held by the two libraries. I will 

visit the Library in September-October, identify the material on the basis of their archival 

descriptions, and start discussions with Bishopsgate Library about a possible collaboration. 

The progress of these discussions will be reported to OSA Archive, and all parties will be 

involved in the decision-making process.  

2. Developing a reference resource for the first 19 years of Index on Censorship (1972-1991). 

This resource is an index (‘repertórium’) for the Cold War period of the journal, enabling 

researchers to identify patterns of publication within the journal in terms of the 

geographical relevance of the subject, the nationality of the contributor, local vs. émigré 

status etc. These patterns will enable a better understanding of information circulation 

between the London editorial office and Eastern Europe.  

Discussions and preparatory work have already started with the IT department of OSA 

Archive. The work will continue until the end of 2023.  

The resulting database will be deposited in the Research Room of OSA Archive, offering 

access to visiting scholars.  

3. Research material for case studies. Case studies of important ‘censorships scandals’ in 

Hungary can be successfully researched with the help of the focused and themed collections 

of clippings, Radio Free Europe reports and other materials collected as research material 

for further articles. I have selected three case studies to illustrate the three decades of 

slightly different political practices and censorship in Hungary. These case studies can 

include the case of Miklos Haraszti’s Piecework Rate [Darabbér] which represented the last 

writer’s trial in Kadar’s Hungary in 1973, and which was widely reported in the Western 

media. Another case study can be represented by the literary-political scandal at the 30th 

anniversary of the 1956 revolution in 1986, concerning the banning of Tiszatáj journal for 

publishing a poem with concealed references to Imre Nagy. Finally, the case of Zsolt 

Keszthelyi, the last conscientious objector imprisoned for his beliefs, represents the 

mechanisms of political oppression and censorship in late Kádárist Hungary.  

The case studies will serve as test cases for modelling information transmission processes 

between the different presses internationally and also within the Eastern bloc. OSA archival 

holdings have brought these cases to the fore and have also shown how information about 

these scandalous cases was circulated. Part of the research will offer a mapping out of 

Hungarian émigré periodicals.  

Long-term output after the Fellowship 

The original six research questions will be revisited after the completion of further archival research 

in the Bishopsgate Library and in other personal collections.  

  



5 
 

Appendix 

The list of original research questions  

1. How was the journal administered and funded? 

2. How did the journal engage in campaigns and other activities in the 1970s and 1980s? 

3. By what methods and techniques was politically dangerous or subversive information 

articulated in the journal? 

4. How were networks of information built and maintained under the circumstances of softer 

or harder political dictatorships? 

5. How did international networks of émigré scholars and cultural agents feed into chains of 

information transmission? 

6. How was the Hungarian network of dissidents and émigrés instrumental in sourcing material 

for the journal? From what contexts did knowledge emerge? 

 


