
1 
 

FINAL REPORT 

 

Alfredo Sasso 

Visegrad Scholarship at the OSA - Vera and Donald Blinken Archives 

4 March – 4 April 2019 

 

Research Project:  

The other 1989. The third-way political vision of Ante Marković 

and its representation through the media in Yugoslavia 

The fellowship at the OSA has been conducted in the frame of my current post-doctoral 

project, which examines a topic related to the late and post-socialist transformation in 

Yugoslavia (“The other 1989”, or “The year that did not happen to us”, following the Dejan 

Jović’s appropriate definition)1 and to the so-called “political alternatives” to 

authoritarian drifts and violent dissolution on ethnic grounds. Within the massive 

literature on the dissolution of Yugoslavia, this field has been generally overlooked so far. 

The project analyses the political vision and legacy of Ante Marković, Prime Minister of 

the Yugoslav Federal Government from March 1989 to December 1991, and founder of a 

political party, the Alliance of Reformist Forces of Yugoslavia (hereafter SRSJ). His 

platform grounded on social-democracy and on a decentralised federalism which would 

reject both secessionism and centralism. The broader research goal is to inquire whether 

and how Ante Marković, the government and the movement he led, envisaged a fully-

fledged transformation of Yugoslavia, following the scheme of “triple transformation” 

conceptualized by Claus Offe (meaning a transformation at the three levels of 

citizenship/(supra-)nationhood; constitutional/institutional framework; and allocation, 

economic policy).2 More specifically, the project aims to explore how this supra-national 

and democratically reformed concept of a “Third Yugoslavia” was narrated and presented 

in the public sphere, following the premise that a supra-national notion, as an imagined 

community and a mental construct, is conveyed in discourse.3   

                                                           
1 Dejan Jović, “1989: godina koja nam se nije dogodila”, Politička misao, December 2014. URL: 
http://politickamisao.com/1989-godina-koja-nam-se-nije-dogodila/ 
2 Claus Offe, “Capitalism by Democratic Design? Democratic Theory Facing the Triple Transition in East 
Central Europe”, Social Research, 58, 4, pp. 865-892. 
3 Wodak, De Cilia, Reisigl, Liebhart, The Discursive Construction of National Identity, Edinburgh 
University Press, 2009; B. Anderson, Imagined Communities. Reflections on the Origin and Spread of 
Nationalism, London, 2006. 



2 
 

Research at the OSA Archives 

The material available at the OSA holdings is extremely relevant to any researcher 

working on late-socialist Yugoslavia and its dissolution. Official documents from that 

period are usually still, and likely will remain, unavailable in Former Yugoslav countries 

for various reasons (time rules; state security necessities; destruction or concealment 

following war events). In these circumstances, printed and media collections are an 

obliged and valuable source. 

My research at the OSA has included both printed sources and video sources. The former 

came from the Yugoslav Subject Files Series (300-10-2; 205-4-80), as well as from the 

Series of the single ex-Yugoslav Republic (205-4- 90, 100, 120, 130 corresponding to 

Bosnia-Herzegovina, Croatia, Serbia, Slovenia), which includes press clippings from 

Yugoslav press (mainly the agency TANJUG and outlets Borba, Politika, Vjesnik, 

Oslobodjenje, Delo, Večernje Novosti, and occasionally from others), from Western press 

(mostly from AP, Reuters, New York Times, Washington Post, Guardian; occasionally from 

outlets of Europen Community’s countries and Soviet Union), as well as RFE/RL Reports 

from the timeframe 1989-91. 

My primary interest was to collect the speech transcripts, interviews, news reports, texts 

of laws, amendments, analyses etc. which directly involved the Prime Minister Ante 

Marković, other members of the Federal Government and of the Alliance of Reformist 

Forces. This material was crucial in order to examine the narratives, strategies and 

interactions of these actors. In particular, it allowed me to grasp several examples of 

discursive constructions of Yugoslav identity, such as the topoi of re-authentication of 

anti-fascism and anti-stalinism as myths of origins, and the exceptionalism (i.e. the 

reaffirmation of the idea that “Yugoslavia is different” from Central Eastern European 

countries as a tool of self-claimed pride and of seeking preferential treatment from the 

European Community and Western actors).  

The collected material from the Yugoslav-based press also allowed me to have a broader 

picture on certain social issues from a bottom-up -  not just elite-centred - perspective, 

such as labour mobilisations, strikes, social unrests, results of public opinion polls etc., in 

order to grasp how could they possibly affect the action and public narrative of the Federal 

Government. All these thematic categories were well monitored by the RFE/RL services 

particularly in the course of 1989. The analysis of international press coverage was 

important as well, helping me to observe how these media framed and categorized the 

Markovic’s programme, and how this reception could affect the quest for legitimacy of the 



3 
 

reformist project in the international setting, in view of the Yugoslavia’s repositioning - 

especially its long-term strategy for integration into the European Community -. 

As for the video sources, I examined the material in the collection of the Balkan Archive 

(HU OSA 350-1-1) containing footage from Yutel. Founded in October 1990, Yutel was 

meant to become the first state-wide TV station, since the broadcasting system was 

completely decentralised, as each of the eight republics and autonomous regions had their 

own channels. This had substantially contributed to the formation of separate public 

spheres and imageries on cultural identity, historical repertoire, perception of events etc. 

One must recall that Yutel was created and produced under direct initiative of Ante 

Marković and his Federal government, with the twofold intention offering an example of 

high professional standard and restoring an all-Yugoslav conscience. In this view, Yutel 

would have been both a tool and a display of the Reformists’ modernization project which 

would overcome the dogmatic deviations of socialist self-management while challenging 

ethnic-centric particularisms. 

Examining the Yutel footage available at the OSA, I have been able to grasp some 

techniques that the TV staff adopted in order to reanimate an all-Yugoslav public sphere, 

such as the use of some specific linguistic markers, a given selection and sequencing of 

news, and a construction of a state-wide frame of reference - recognizable to the overall 

public in terms both of language and content. It must be recalled that, following the war 

events, Yutel – whose headquarters were in Sarajevo - ceased to exist in May 1992 and 

no official or public collection of its video material has been kept anywhere. Such 

uniqueness brings further relevance to the Yutel footage located in the 350-1-1 Fund. 

I would like to take the chance to express my deepest gratitude to the OSA Staff involved 

in my sources’ requests. They made available the videos despite they were undergoing a 

massive relocation and digitalisation process which, for technical reasons and given my 

fellowship duration restraints, could have affected my search in serious terms. The 

ongoing digitalisation will firmly improve the accessibility of this invaluable video 

material, from which the community of scholars dealing with Yugoslav and post-Yugoslav 

affairs can considerably benefit. I am also grateful to the OSA Research Staff and fellows 

for the helpful feedback and suggestions which I received following my research 

presentation. These comments, and the inspiring research environment in which I 

conducted research at the OSA, cement the results I obtained from my Visegrad 

Fellowship, which will be included in an article to be submitted soon to an international 

peer-reviewed journal.  



4 
 

Detailed list of OSA Holdings consulted 

A. Written Sources 

HU – OSA 205-4-80 Yugoslav Subject Files from the RFE/RL Research Institute 

# 3 – Culture, Mass Media 1988-90 

 # 4 – Economic policy 1988-91 

 # 5 – Economics, Foreign Trade 1988-91 

 # 6 – Economics, Labour 1988-91 

 # 11 – Political Citizenship, Constitution, Crisis 1990-91 

 #12 – Crisis, Dissolution 1991 

 #17 – Foreign Relations EC, General 1980-90 

 #18 – Foreign Relations 1989-91 

 #23 – Government 1988-91 

 #25 – Nationalism, Local Government, Parliament 1988-91 

 #30 – Politics 1988-91 

 #31 – Politics, Opposition 1988-91 

 #43 – Social Issues, Living Standards 1988-91 

 #48 – Social structure 1988-91 

 

HU OSA 300-10-2 Yugoslav Subject Files I 

 #67 – Central Committee 1989 

 #188 – Government 1989 

 #316-317 Party SKJ 1989 

 #353 - Protests 1988-89 

 #354 - Public Opinion Polls 1988-89 

 #423 - Strikes 1989 

 #445 - Trade Unions 1988-89 

 #489 - Western Press 1989-90 

 

HU OSA 205-4-90 Bosnia Herzegovina Subject Files 

 #19-20 - Politics; Political Parties; Biographies 1991-1996 

HU OSA 205-4-100 Croatian Subject Files 

 #17-18 - Politics; Political Parties; Biographies 1991-1996 



5 
 

HU OSA 205-4-120 Serbian Subject Files 

 #12-13 -Politics; Political Parties; Biographies 1990-1996 

 #14 -Politics: Republic of Serbia 1990-92 

 

HU OSA 205-4-130 Slovenian Subject Files 

 #1 - Politics 1989-95 

 

B. Video Sources 

HU OSA 350-1-1 Balkan Archive 

Tapes (digitalized) 

#479 (various news reports – YUTEL) 

#695   .. 

#949  .. 

#965  .. 

#971  .. 

#978  .. 

#987  .. 

#989  .. 

#995  .. 

 


