
Adrian George Matus 

PhD Researcher 

 European University Institute, Florence 

 

Research Report for the Visegrad Scholarship  

Blinken Open Society Archives, May 15th- July 15th 2019. 

 

The long 1968 in Hungary and Romania. “The Nylon Curtain”: Radio Free 

Europe and its broadcast for teenagers. 

The context of creation of the primary source. 

During my research mission at the Open Society Archives from Budapest, I used the OSA 

Audience Reports in order to understand the relationship between RFE and its audience from 

Eastern Europe. The Fond ‘HU OSA 300-60-2 East Europe Area And Opinion Research, Box 1-4 

was started in early 1960s in order to better understand the impact of RFE and Voice of America 

in East-Central Europe. Understanding the listening patterns and the impact of RFE in the 

respective countries became of central interest. In this context, Radio Free Europe started their 

research into audience opinion.1 RFE had a special division, entitled Department of Audience and 

Public Opinion Research (after 1981, a slight change, Department of East European Audience 

and Opinion Research) that lead an extensive research, based on repeated sampling which later 

on was corroborated with results from other institutions.2  Starting from 1960, visitors or refugees 

                                                           
1 “HU OSA 300-6-2. Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute. Media and Opinion Research 

Department. East Europe Area and Opinion Research Box 3, File 3.,” OSA Archivum / Collections Catalog, January 

1968, http://catalog.osaarchivum.org/catalog/Oo2K2Vle. 
2 Lechoslaw Gawlikowski, “The Audience to the Western Broadcasts to Poland During the Cold War” A. Ross 

Johnson and R. Eugene Parta, Cold War Broadcasting: Impact on the Soviet Union and Eastern Europe : A 

Collection of Studies and Documents (Central European University Press, 2010), 122–23. 



coming from East-Central Europe could fill a multi-level questionnaire in which they were asked 

about their listening habits, preferences and interest for various themes.3  

RFE Audience Department then evaluated these questionnaires by using a  sophisticated 

methodology based on continual and comparative sampling. Yet, this truly reflected the realities 

of the public only in the moment in which the visitors or refugees coming from the respective 

countries were large enough to offer a representative sample. In this sense, methodologically 

speaking, these inquiries reflect to a limited extent the reality from the satellite states. On the 

other hand, these results were particularly relevant because RFE tried to adapt its broadcasts 

according to such information. The Department of Audience and Public Opinion Research was 

clearly aware about the limits of the information. The reliability of a report also depended on the 

country of origin. For instance, a report about the listening habits of 487 respondents from 

Romania clearly stated the limits of the document: 

“the reliability of the findings presented here is strictly limited. However, the results can at least 

serve as an index to the listenship patterns of the educated and of older urban males in the higher 

occupational groups, inasmuch as it was possible to subject the sample to corroborating 

procedures in the following manner” 

First reports wanted to understand to what extent people listened to RFE and their 

listening habits in general4. From 1963, another concern was to understand what they thought 

about internal political debates, about the socio-economical realities and about the Sino-Soviet 

rivalry.5 The first set of questions wanted to understand more the political debates that could 

affect the stability of the Communist regimes and to what extent the local population was really 

interested by them. In this regard, the first reports explained the interest (or the absence of 

                                                           
3 “HU OSA 300-6-2. Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute. Media and Opinion Research 

Department. East Europe Area and Opinion Research Box 3, File 3.” Box 1. 
4 “Radio Listening Habits of 1143 Hungarians”, August 1963, Listening Patterns and Related Attitudes of Bulgarian 

Listeners to Western Broadcasts, August 1963, “Charts and Tables of Listening Times to RFE” “HU OSA 300-6-2. 

Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute. Media and Opinion Research Department. East 

Europe Area and Opinion Research Box 1, File 2.,” OSA Archivum / Collections Catalog, August 1963, 

http://catalog.osaarchivum.org/catalog/Oo2K2Vle. 
5 “HU OSA 300-6-2. Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute. Media and Opinion Research 

Department. East Europe Area and Opinion Research Box 3, File 3.” Box 1, File 1, “The Sino-Soviet Conflict in the 

Light of the Audience Research Findings”, p.3. 



interest, depending on country) in topics such as future of Communism 6, Sino-Soviet split7 and 

the role of RFE in eroding the Communist unity8. Through  asking the opinion about such topics, 

RFE hoped to adapt its broadcast to the need of the public. 

‘yet, no programs for youth” 

The first reports initially were showing that RFE was mostly interested in the political 

opinion of the public from East Central-Europe. However, the audience department realized that 

such political debates stirred the interest only for a a particular segment of people: adult, educated 

and politically-engaged people. Indeed, the daily audience of the RFE was composed mostly of 

intellectual people: 

In the noncommunist intellectual circles of Budapest, opinion about RFE has become very 

favorable lately, and very many people listen to it. The anti-RFE attitude which set in after 1956 

has vanished, largely as the result of the intelligent programming policy pursued by RFE 9 

In early 1960s not all segments of population listened to the broadcasts of RFE. A great 

problem for RFE was attracting the interest from the younger generation as the Opinion Reports 

revealed. Cultural programs were limited to symphonic music and in the best case, jazz. 

Entertainment programs, including musical ones, had a very little impact for the people.10 For 

instance, a 1963 report that concerned the interests of Romanian youth brought into light that 

youngsters wanted to programs that suited their tastes. The report argued that RFE youth 

programs ‘were badly written and, worse, contained too much of the same fare which was 

disseminated by Romanian  youth organizations”.11 The complain was that RFE’s broadcasts 

                                                           
6 “The Future and Communism in Bulgaria”, June 1963, “Some Key Attitudes of a Sample of Hungarian 

Respondants”, January 1963 “HU OSA 300-6-2 East Europe Area and Opinion Research, Box 1, File 1,” OSA 

Archivum / Collections Catalog, July 1962, http://catalog.osaarchivum.org/catalog/Oo2K2Vle. 
7 “The Sino-Soviet Conflict (as seen by 4093 respondents from Czechoslovakia, Hungary, Poland and Romania” 

October 1964 “HU OSA 300-6-2. Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute. Media and 

Opinion Research Department. East Europe Area and Opinion Research Box 1, File 5.,” OSA Archivum / 

Collections Catalog, October 1964, http://catalog.osaarchivum.org/catalog/Oo2K2Vle. 
8 “RFE’s Part in the Erosion of Communist Unity” November 1964 “HU OSA 300-6-2. Records of Radio Free 

Europe/Radio Liberty Research Institute. Media and Opinion Research Department. East Europe Area and Opinion 

Research Box 1, File 5.” 
9 “HU OSA 300-6-2 East Europe Area and Opinion Research, Box 1, File 1,” 2 Box 1, File 1 “Illustration of Radio 

Free Europe’s Effectiveness”, October 1962. 
10 “HU OSA 300-6-2 East Europe Area and Opinion Research, Box 1, File 1,” 16“The Radio Listening Habits of 487 

Respondents from Rumania”, October 1962. 
11 “HU OSA 300-6-2 East Europe Area and Opinion Research, Box 1, File 1” Box 1, File 3, “ Young Rumaniens 

view RFE Programs”, November 1963, p.2. 



tended to have a ‘lecture form’ and did not cover the realistic interests of young. In turn, young 

people were interested about a specific form of entertainment:  

The repondents in this age group apparently felt that an effective youth program would be one 

which did not try to lecture the young but instead dealt with subjects and transmitted programs 

which were of real interest to youth. These are, in the opinion of our young sample, good and 

colorful sports broadcasts, modern music, jazz, and programs dealing with the life of young people 

in the West.12 

In this context, the first RFE broadcast that was dedicated to youth materialized. The 

Czechoslovak music program that started its broadcast in June 1965 learned that the new project 

attracted a new segment of audience, teenagers: 

Great news. During the second week the new Czechoslovak music program was on the air, it 

received more mail than it had received in the previous two years. To date, they have received 170 

letters with the number increasing daily. Responses come from all over Czechoslovakia, are 

mainly from youth, are often signed by many individuals, ninety percent of them contain requests 

for music and many also contain items of political interests. (…) They tell of listening in groups, 

of discussing the program the next day in school, of their delight that they now have their “Own 

Luxembourg station” as compared to Radio Prague.13 

This measure was stirred a strong debate inside the RFE broadcasting team, but as the letters 

show, the change from jazz to rock’n’roll proved to be a fruitful tactic because it became 

appealing to a larger segment: 

Bellus and Pechacek  RFE staff] are overwhelmed by it all and of course delighted. Bellus feels 

vindicated, has distributed letters to thse on the B.D. who opposed this new move, and feels the 

opposition has been silenced. Firt has instructed Elias to change his music to conform with the 

music played in the afternoon because his jazz aplpeals to a limited audience, which is of course 

true.”14 

                                                           
12 “HU OSA 300-6-2 East Europe Area and Opinion Research, Box 1, File 1” File 3, “Young Rumanians View RFE 

Programs” (A Survey of 115 Rumanians under 36 Years of Age), November, 1963. 
13 Davis Brew and Walter Smith, “MUN-30. March 8, 1965,” Radio Free Europe/Free Europe Committee - 

Encrypted Telex Communication., accessed July 10, 2019, 

http://fec.osaarchivum.org/record/27671/#?c=0&m=0&s=0&cv=0&xywh=-3349%2C-224%2C9420%2C4472. 
14 Brew and Smith. 



The impact of the broadcasts for teenagers. 

These broadcasts drew the attention of the 1968ers much more than the news. Here I 

confronted the RFE reports, the letters sent to RFE and my personal oral history fieldwork. One 

of my interviewees, Radu Nicolescu, born in Bucharest,  mentioned that the broadcast of 

Metronom changed his daily routine. Every evening he asked his family to let him listen his 

favourite show.. Similarly, another group of listeners from Budapest signed themselves “Early 

Risers are Sleepy All Day” and mentioned that listening to RFE became a routine. By 

corroborating the oral history sources, the letters sent to RFE and their personal interests, I 

understood that broadcast for teenagers became a source of information about the latest tops, it 

was an ‘audience source’ for music sheets, it changed their daily routine and also it was a source 

of music to be recorded on magnetophone.  

My personal supervisor Katalin Szekely and Research Fellow Ioana Macrea-Toma helped me 

to contexualize these sources and to critically use them. The dialogue with them helped me to ask 

more profound question and to understand the epistemological framework of Cold War in which 

these were created. As well, the other bibliographical suggestions will definitely help me for new 

avenues of research. 

Limits of the archival fond. 

In my research mission, I could not find the letters of the teenagers sent to RFE’s DJ Cornel 

Chiriac. Most of the fond available at OSA Budapest contains the letters sent in 1980s which 

have a strong political content. I know that many of youth sent such letters to RFE because  some 

of them were stopped by Securitate and thus, archived at CNSAS. I checked together with the 

Reference Archivist Judit Hegedus and the Senion Reference Archivist Robert Parnica about the 

existence of such letters at RFE. Unfortunately, these are not based here, even though  the 

Audience reports reveal that a number of letters were received to Cornel Chiriac from 1969 to 

1975. As well, I had the feeling that I missed the internal debates of the RFE about the impact of 

such broadcasts. 

After the presentation in which I presented the limits of my inquiry, OSA fellows drew my 

attention to other primary sources that could be interesting for my research. The Senior 

Audiovisual Archivist Zsuzsa Zadori suggested me to check the oral history interviews from the 



Black Box Foundation. This fond contains edited and unedited materials, many of them 

concerning RFE members such as Cseke László. In this regard, I watched the interviews, which 

offered me a much more nuanced perspective about the broadcast itself and how the RFE team 

functioned.15 As well, the Senior Reference Archivist Robert Parnica suggested me to read the 

Telex materials, which show the internal structure of RFE. 16 

Outputs of the archival material. 

The primary sources from OSA, together with other sources, will help me to write a Chapter 

for my PhD dissertation. In parallel, I presented some of the provisional results at the at 

Association for Slavic, East European & Eurasian Studies Summer Convention, Zagreb, 14-16 

June 2019 and , The Radical Sixties: Aesthetics, Politics and Histories of Solidarity, Brighton, 

UK, 28-29 June 2019. I also proposed an article for the cultural revue Steaua, which is ought to 

be published in September 2019. 

Finally, I express all my thanks for the help of the Head of Administration Katalin Gádoros 

and Nora Ungar for their kind invitation to Fortepan and other exhibitions dedicated on the 

history of Communism, as well as for their patience.  

 

                                                           
15Among many others, I mention:  Upor Peter, RFE. Radio Free Europe. Black Box Shot,Interview with Ekecs Géza 

and László Kasza,William Griffith, Ralph Walter, Borbándy Gyula. Part 3., DVD Recording, 1998, 

http://catalog.osaarchivum.org/catalog/Oo2VJBLe#findingaids. 
16 “‘MUN-34 December Crypto Message’, 9 December 1966. HU OSA 298-1-2-48-1685; Records of Free Europe 

Committee: President’s Office: Encrypted Telex Communication between FEC New York and RFE Munich; Open 

Society Archives at Central European University, Budapest. [Electronic Record],” n.d., 

http://catalog.osaarchivum.org/catalog/osa:c3a1747d-adc7-448e-a92c-2fa97619c82d. 


