
Gennady Kuzovkin (Memorial, Moscow, Russia)

“Parting Iron Curtain”: Radio Liberty and Its Policy towards Samizdat
during Late Socialism

Grantee Report
(June – July 2012)

My research project was awarded a grant from the Vysegrad Fund in
2012. Thanks to this grant I was able to study the Open Society Archive’s
(OSA) body of administrative documents kept in the Samizdat Archives
sub-fonds)1. To help in my research I was assigned a research director,
András Mink, and special consultant, Olga Zaslavskaya whom I would like
to thank for their help and valuable advice.

The research was meticulously carried out and all the time given me
for work with the archive was taken advantage of. I am also grateful to the
archive staff, who permitted me to continue my work even when the
reading room was officially closed.

As a result of intensive study I was able to familiarize myself with the
entire fonds. I reviewed all 16 archive boxes (more than 6000 pages) in
their entirety. During my work I identified and copied documents reflecting
the activity of Radio Liberty relating to Samizdat. In total, more than 1000
digital images were taken.

Although my research focused on the early period of Radio Liberty’s
work with Samizdat, the second half of the 1960s and the early 1970s, this
restriction applied only to the document search. Documents relating to
Samizdat were analyzed regardless of the date of their publication. A look
at the later body of documents gave me the possibility to formulate a more
clear vision of the body of documents from the early period as a whole, to
“immerse” it into a historical context and to see the dynamics of the
situation.

As a result, all the main goals of my work at the OSA were achieved.
A meticulous reconstruction of the early period of Radio Liberty’s work with
Samizdat was completed and a good foundation of sources for the study of
Radio Liberty’s Samizdat policy was created. The results of my research
were presented in July of 2012 at the OSA. During my presentation I
discussed some of my more important discoveries that shed light on the
institutional aspect of Radio Liberty’s Samizdat policies2. I was able to
substantiate the working hypothesis which states that in its early period

1 HU OSA 300-85
2 And illustrated these finds in the form of photos and citations shown during my

presentation.



Radio Liberty’s work with Samizdat was confined to its Research
Department and was realized under the supervision of the Program Policy
Division. This is evidenced by memorandums released by both units and by
official correspondence.

In 1968 Radio Liberty’s Samizdat activity became more focused and
quickly grew in intensity.  This is demonstrated by the rate with which the
collection, which was growing rapidly, was being compiled3. In the fall of
1968, Samizdat was being actively incorporated into broadcasts about the
USSR. In the same year, the “Samizdat Materials” bulletin, where
documents originating in the USSR are published, began to be issued
(from 1971 on an almost daily basis). In 1972 another publishing project
saw the light: the first three volumes of the “Compilation of Samizdat
documents” are released4. In addition, the newly obtained documents, were
processed, which included retyping, description, entry into the register and
several card-indexes.

Nevertheless, the Samizdat Unit did not appear as an independent
structure until the second half of the 1970s. In my presentation I offered the
listeners several hypotheses explaining the reasons for the “delay” in
institutionalization. There is reason to believe that in its early period
Samizdat activity held the status of a special project of the two
abovementioned units. At a time when Radio Liberty was being financed
and controlled by the CIA, this status may have actually been more
effective in, for example, attracting resources and negotiating the
bureaucratic formalities. I have already mentioned that there is evidence of
the extremely high speed with which work was conducted. The fact that this
was not a coincidence can be seen from traces of, if not euphoria, than of
somewhat exaggerated expectations regarding Samizdat that were
prevalent in the documents of the early period. At this point it is important to
clarify a point: these expectations did not concern just Samizdat itself but
the burst of independent social activity in the USSR from the end of 1967
into the beginning of 1978 as a whole. However, in the Radio Liberty
documents Samizdat and these activities are usually treated as one and
the same.

With that in mind, it would likely be premature to conclude without
additional evidence that the accelerated work pace is due to the
exploitation of these hopes. For example, one theme that runs through the
analyzed documents is the necessity to not cause harm to the Samizdat
authors. The staff of Radio Liberty was aware that the Soviet authorities
spared no effort in creating a negative image, to say it mildly, in the public’s
eye of this source of information that was beyond its control. This
knowledge may have lead to the belief that the open or secret creation of a

3 By 1969 this collection included little more than 100 documents, while by the end of
the 1970s this number grew to 500 and by mid 1973 to 2500 (18 thousand pages).

4 A  total of 30 volumes was published.



structure that would focus exclusively on Samizdat would be
counterproductive.  However, it has to be admitted that the intent of these
remarks may have been referring solely to the minimization of harm. At
trials of dissidents in the Soviet Union the broadcasting of texts by Radio
Liberty was considered proof of “anti-soviet” activity.

Only further research can prove or disprove the accuracy of these
hypotheses. The research I conducted so far has enabled me to delineate
the broader and narrow directions this search should take. A comparison of
documents from different periods has shown that the administrative
documentation of the early phase is more poorly represented at the OSA
than that of the second half of the 1970s, 1980s and early 1990s. More
precisely, the number of administrative documents from the early period is
inferior, in addition, certain types of documents are either sporadically
represented or completely absent5.

For a representative reconstruction of the early years of Radio
Liberty’s work with Samizdat it is necessary to search for the relevant
documents among the papers of the Research Department and the
Program Policy Division.  Extending the research into the “upper echelons”
of the radio station management is, of course, of interest. This will allow us
to understand the degree to which Radio Liberty’s higher management
participated in and influenced Samizdat policy formulation.

As is well known, the Radio Free Europe/Radio Liberty corporate
records are currently stored in the Hoover Institute Archives. I have
familiarized myself with the broad description of this fonds6 and have
mentioned in my presentation my hope of continuing its careful and efficient
study at the Hoover Institute Archives. During the discussion that took
place after my presentation, this idea was supported by the OSA director
Istvan Rév.  He positively evaluated my presentation and proposed writing
a proposal in his name requesting funds to conduct a research study at the
Hoover Institute7.

This proposal by I. Rév was, of course, gratefully accepted.  It agrees
perfectly with the direction that this study should take next and, I believe,
can be considered as additional proof of the success of the research
conducted within the framework of the Visegrad Fund’s grant.

5 The absence of financial documentation in particular strikes ones eye. For example,
there is no budget records that would include spending and activity related to the
processing, archiving or publication of Samizdat.

6 Radio Free Europe / Radio Liberty, Inc. A Register of its Corporate Records in The
Hoover Institution Archives / Hoover Institution, Stanford University, 2011 //
http://hoorferl.stanford.edu/RFE/findingAids/RFE_Register.pdf

7 In the framework of the agreement between the OSA and the Hoover Institute there is
a possibility for the OSA staff of conducting such a search (up to 108 hours, see
http://www.osaarchivum.org/index.php?option=com_content&view=article&id=2131%3Ahoover-
archives-research-assistance-scholarship&catid=35%3Acat-projects&Itemid=2269&lang=en).



I would like to thank the Visegrad Fund for the opportunity to
complete this research and to express my appreciation to the OSA staff for
their help and the exceptionally welcoming and constructive atmosphere.

10.08.2012, Moscow


	Gennady Kuzovkin (Memorial, Moscow, Russia)
	Gennady Kuzovkin (Memorial, Moscow, Russia)
	Gennady Kuzovkin (Memorial, Moscow, Russia)



