
Pawe  Sowi ski

Accelerating peaceful revolution. Polish samizdat and Western broadcasting,

1977-1989

I’m a Polish historian who was a Visegrad Found grantee at the Open Society Archive from
February through April, 2011. In the course of two months I worked on my second
dissertation on banned publications of anticommunist opposition in 1970’s and 1980’s Poland.
Polish underground scene was more active this period than any time since the Second World
War. Unlike its war time predecessors, this resistance fought with ideas, not bullets.
Literature, newspapers and visual prints were secretly produced within so called samizdat
system to bypass a state censorship and promote a freedom of expression.

During my operations OSA staffers enabled me to have a non-limited access to the archive
and gave an excellent opportunity to discuss my fresh hypothesis at a seminar. What I found
especially beneficial was a constant exposure to the Radio Free Europe records  the primary
source of knowledge on my topic. I was studying a variety of written materials from RFE
Research  Department  background  reports  through  the  scripts  of  radio  programs  to  the  very
extensive press collection.

My research was focused on tracking connections between Western radio broadcasting and
the development of Polish anti-totalitarians at late stage of communist rule. An impact of
Western broadcasting on the Eastern Europe Society is widely covered by latest literature (see
Cold War Broadcasting,  ed.  Ross  Johnson,  CEU  Press,  2010).  But  some  points  still  can  be
added or broadened.

First, an impact on the so called ordinary people in Poland was probably greater than
samizadts publication  not only in the sense of bigger dissemination capacity of the radio
waves but also in terms of quality. Variety of news made the radio much more attractive for
listeners.  News was  more  balanced  and  so  to  say  more  objective  to  catch  more  skeptical  or
neutral  audience  as  well.  For  instance,  not  only  good  news  but  sometimes  bad  news  was
provided. Not only Polish but also Western press coverage were transmitted. It was a mixture
of Polish and Western journalism culture tailored ethnically and linguistically to the Polish
audience.

Broadcasting was a vast contribution to the revolution of consciousness that took place in
Poland’s  “Solidarity”  heyday.  Orality  and  literacy  seemed  to  act  together  in  the  process  of
shaping people’s mind into being more disappointed with the communist authorities. But it
did  not  necessarily  push  people  to  more  direct  actions  against  dictatorship.  Most  of  the
listeners and readers participated in the polish underground scene only on broadcasting and
reading level. They were connected to the underground culture but stayed relatively passive.
In other words they were more ready of direct action in case the chance for political change
came up on the horizon.



Second, we can not say that Western broadcasting created an opposition movement in
Poland. Radio Free Europe journalists were surprised by their sudden appearance in 1980 not
less  than  veterans  of  dissidence.  Radio  helped,  however,  already  existed  core  groups  of
protesters. RFE was a sort of communication hub for the Polish underground. Samizadt
dealers were well informed about the latest development; sometimes they communicated each
other through the radio which was quicker than door-to-door samizdats flow or direct,
personal contacts. On psychological level they felt safer in a sense that someone outside
Poland supported their fight.

Third, the Polish government usually tried to comment on what was said in Western radio
what make the whole story more reactive and complicated. My speculation is that thanks to
samizdat and broadcasting network the state media were considerably loosing circulation.
According to Polish official surveys people were more reluctant to read official press and did
not very much believe government-controlled media. This in turn led official media to provide
the general public with more accurate and more open information than it was before samizdat
era.

Thus a sort of a subtle balance emerged between pro-dictatorship literature, most critical
samizdat writings and Western broadcasting. Polish government was not able to ignore
unofficial media and after some time was more willing to publish some of samizdat authors
officially. This was a zigzag policy: one author was recognized as safe enough to be published
officially, and another was denied this right. But this flexibility had positive effects on the
public sphere. The Party’s cultural policy stayed relatively liberal and society became less
controlled by official propaganda than ever in Polish after-war history.

In broader sense the Radio broadcasting combing with the samizdat can be seen as part of
non-violence strategy of XX-centuries civil movements. Although civilians did not have a
power all over the world, they indeed were extremely successful in taking over the power in
Eastern Europe. Without the existence of the vital opposition culture, changes of 1989 would
not be so dynamic, so peaceful and so channeled by intellectuals. The Polish case is one of the
best examples of the process.

Pawe  Sowi ski

Institute of Political Studies

Polish Academy of Science

ul. Polna 18/20, 00-625 Warszawa

e-mail: sowinski@isppan.waw.pl


