
Armen Grigoryan

1

This paper presents a preliminary analysis of the interpretations of the causes of World
War II and events that occurred during the early stage of war (1939-1941). I attempt to
analyse the relationship between historiography and propaganda. Different interpretations of
historical events and the political usage of some interpretations are analysed within the project
framework.

I am particularly interested in comparative study of different interpretations of the
Treaty of Non-Aggression between Germany and the Union of Soviet Socialist Republics
(Molotov-Ribbentrop Pact) signed on 23 August 1939; consequences of the Molotov-
Ribbentrop Pact, i.e. the partition of Poland in September 1939 and annexation of Estonia,
Latvia and Lithuania by the USSR; the Katyn massacre; and the economic, technical and
military cooperation between the USSR and Nazi Germany until the German invasion into the
Soviet territory on 22 June 1941. My interest in this topic was stimulated by the recent
tendency in Russia to justify the Molotov-Ribbentrop Pact and annexations by security
reasons, and the attempts to exonerate Joseph Stalin for cooperation with the Nazis,
aggression and, more generally, for the repressions.

For comparative study of the interpretations of mentioned historical events I use mainly
Polish, Soviet (before 1991) and Russian (since 1991) sources, as well as publications in the
Western media. During the stay at the Open Society Archives I have used the Records of
Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute: collection HU OSA 300-50 (Polish Unit,
1951-1994); HU OSA 300-55 (Polish Underground Publications Unit, 1976-1992); collection
HU OSA 300-80 (Soviet Red Archives, 1953-1994, series 1 – Old Code Subject Files, 1953-
1994 and series 5 – Baltic Files, 1969-1994), as well as books from the CEU library
(particularly, Katyn: A Crime Without Punishment edited  by  Anna  M.  Cienciala,  Natalia  S.
Lebedeva and Wojciech Materski). Mainly, available materials in English and Russian
languages have been used. However, some of the materials in Polish and a few documents in
French have been studied as well.

Publication of the secret protocol of the Molotov-Ribbentrop Pact in the USSR and
the following discussion concerning the Baltic States and Poland

The secret protocol of the Molotov-Ribbentrop Pact was published in the USSR in
August 1988, following the demands of pro-democratic activists in Estonia, Latvia and
Lithuania. The first publication appeared on 5 August in the Sajudzio Zinios, Lithuanian
Restructuring Movement’s samizdat bulletin; on 10-11 August, Estonian Communist Party’s
official paper Rahva Haal published the protocol with a historian’s comments; the first
publication in Russian appeared on 17 August in Sovetskaya Estonia;  in  Latvia,  the
Komsomol paper Padomju Jaunatne published excerpts from the protocol on 23 August.1

In response, Soviet propaganda, which had denied the existence of the secret protocol
for decades, insisted that the three Baltic States had elected the communists and joined the
USSR in 1940 voluntarily. On 16 August a press conference was organised in Moscow, with
six panellists, including director of the Novosti press agency Valentin Falin and historians
from the Baltic republics. Falin admitted that the USSR and Germany had some kind of
division  of  spheres  of  interest,  but  said  that  the  secret  protocol  might  be  false.2 Moskovskie
Novosti correspondent Alexander Shavliuk, who covered the press conference, warned in his
report  that  “lessons  must  be  taken  not  only  from  history  that  was  real,  but  also  from  the

1 Milan Hauner, ‘From the Nazi-Soviet pact to appeasement and back again’, Radio Liberty Research, RL
455/88, 5 October 1988, p. 1. From the Open Society Archives fonds 300 subfonds 80 series 5 box 2 (HU OSA
300-80-5-2).
2 Ibid., p. 5.



Armen Grigoryan

2

consequences of falsifying history, when invented past turns from an object of learning into a
political instrument” and made a bitter remark about the West viewing the Soviet Baltic
republics as occupied territories. Referring to the Molotov-Ribbentrop Pact secret protocols
(‘so-called secret  protocols’ as Shavliuk put it),  Shavliuk quoted Falin:  “Let me remind you
that copies of copies have been published. No one has seen the original documents.”3

Another feature of the official Soviet attitude was the suggestion that the USSR had to
conclude an agreement with Nazi Germany in order to avoid political and diplomatic
isolation. Falin stated at the press conference that “since 1933 and 1934, the Soviet Union had
been trying to set up a system of collective security in Europe”, but the Western powers
preferred to lose Czechoslovakia rather than “save it at the hands of the Soviet Union.” Falin
also claimed that the Poles and Germans were negotiating a possible joint action against the
Soviet Union. He called the Polish government of pre-war period “bourgeois and semi-
fascist”.4

Milan Hauner notes: “Falin seemed to be following the standard Soviet argument that
justifies the Pact on the grounds that: it gave Stalin almost two years to prepare the Red
Army; the Pact was purely defensive; the subsequent ‘additions’ to Soviet territory resulted
from free elections, not annexation.”5 Another panellist, Lev Bezymensky, also invited
attention to the Munich Agreement signed by Great Britain, France, Germany and Italy in
September 1938.6 One of the panellists, E. Zhagar from Latvian Academy of Sciences,
contested the Western point of view concerning Soviet occupation of the Baltic States, saying:
“Soviet historians and our society consider that in 1940 socialist revolutions took place in the
Baltics.”7 Other loyal historians from the Baltic republics also argued that there had been
powerful popular movements in 1940, so a paradoxical situation had been created, when pro-
German bourgeois governments had had to sign mutual help agreements with the USSR,
letting the Red Army in, and then the Communists had come to power by means of popular
vote.8 It may also be noted that on 20 July 1988 Zhagar published an article in Pravda, stating
that the Molotov-Ribbentrop Pact had prevented Hitler’s aggression against Latvia. Zhagar’s
article was also full of Soviet propaganda stereotypes: Latvian government of pre-war period
was labelled “fascist regime oriented towards Great Britain”, the repressions that had
followed the communist takeover were denied, and there were numerous references to the
“flourishing socialist economy”, internationalism, “brotherhood of Soviet republics”, and so
on.

On 31 August Lev Bezymensky published an article in Sovetskaya Moldavia with the
following argument: “The Soviet-German Pact of 23 August 1939, however we may judge it,
compelled  Germany to  remove  Lithuania,  Latvia  and  Estonia,  even  if  temporarily,  from the
list of its victims […] The pact postponed the aggression against the Baltic republics and the
USSR,  although  did  not  stop  it.”9 However, following publication of the secret protocols,
some Russian historians also began challenging the official line. For instance, Vasilii M.
Kulish wrote that the protocol was genuine and that “Stalin had actually helped Hitler to

3 Alexander Shavliuk, ‘Novye otvety na starye voprosy’ [‘New answers for old questions’], Moskovskie novosti,
issue 34, 1988, p. 4. From HU OSA 300-80-5-2.
4 Associated Press report from the Radio Liberty Red Archive, item FF121, 16 August 1988. From HU OSA
300-80-5-2.
5 Hauner, p. 5.
6 TASS report published in Investia, ‘Istoriyu nelzia perekroit’ [‘History cannot be remodelled’], 18 August
1988. From HU OSA 300-80-5-2.
7 Ibid.
8 USSR today: Soviet media actualities compiled by Radio Liberty monitoring, item A-40721, 20 August 1988.
From HU OSA 300-80-5-2.
9 Lev Bezymensky, ‘Totalno onemechit’ [‘To germanise completely’], Sovetskaya Moldavia, 31 August 1988, p.
4. From HU OSA 300-80-5-2.



Armen Grigoryan

3

strengthen his military potential and had improved Germany’s strategic position by removing
a ‘nightmare’ of a two-front war, enabling Hitler to throw virtually all his troops against
Western Europe in 1940.”10 Remarkably, Komsomol’skaya pravda followed the policy of
glasnost (open discussion) and published such point of view contradicting the official attitude,
although censorship would officially be lifted only in 1990.

On  19  September  1988  Valentin  Falin  was  the  lead  panellist  of  another  press
conference, titled “Fifty years since the Munich Agreement.” It was stated again that the
Western  powers  were  liable  for  the  outbreak  of  war.  Three  days  later,  USSR  ministry  of
foreign affairs declared that it possessed archival documents proving with ‘full confidence’
that Great Britain and France had been interested in isolating the USSR and in a conflict
between the USSR and Nazi Germany.11

On 25 May 1989 Pravda published a statement of the joint commission of Soviet and
Polish historians, which had been formed in May 1987. The statement did not mention the
Katyn case. Concerning the secret protocol of the Molotov-Ribbentrop pact, it mentioned:
“some form of an agreement about the spheres of interests of two states […] was reached in
August 1939. In other words, that was an agreed guarantee that the German troops should not
cross a certain line, as was required for the security of the USSR.” The statement also
asserted: “The Soviet Union, undoubtedly, was interested in strong Polish resistance, but […]
considering the fast-changing situation and the increasing threat that German armies would
reach the Soviet-Polish border, as well as the opportunities provided by the treaty concluded
on 23 August 1939, the Soviet government decided to protect the population of Western
Ukraine and Western Belarus.” So, Stalin’s intention to participate in the partition of Poland
was not admitted. Moreover, according to the statement, after the beginning of war in
September 1939 the USSR had offered material support for Poland, but providing it had
become impossible because of rapid development of events.

The statement in Pravda mentioned  the  German-Soviet  Treaty  on  Friendship  and  the
Border between the USSR and Germany signed on 28 September 1939, which established the
border between the USSR and Germany “on the territory of the former Polish state” and its
secret protocols – one identifying spheres of interest and affirming agreements, and the other
– establishing cooperation against “Polish agitation that affects the territory of the other
country.” It was admitted that the decisions of the Soviet government, such as the treaty of 28
September 1939, and their realisation violated the international law. The statement
condemned the Soviet government’s note to the Polish Ambassador in the USSR Wac aw
Grzybowski  on  17  September  1939,  in  which  it  had  been  said  that  “the  Polish  state  and  its
government have, in fact, ceased to exist.” The statement also denounced Molotov’s speech at
the USSR Supreme Council session on 31 October 1939, when Molotov had said that “a fast
blow  from  the  German  Army,  followed  by  a  blow  from  the  Red  Army,  was  enough  to
annihilate  that  wretched  product  of  the  Treaty  of  Versailles  which  was  the  Poland  built  on
oppression of her minorities.” Molotov’s statement was called unlawful and offensive, but it
was denounced, specifically, because it “made equal Hitler’s aggression and the actions of the
Red Army.”

In the final part of the statement it was stated that Poland had rejected the possibility to
join the Anti-Comintern Bloc and had declined offers made by the Germans about a joint
action against the USSR, had fought a just war, but had been defeated as Great Britain and
France had not supported her. The Soviet Union, in its turn, had become a victim of German
aggression in June 1941.

10 Vasilii M. Kulish, ‘U poroga voiny’ [‘At war’s doorstep’], Komsomol’skaya pravda, 24 August 1988, p. 3.
Quoted by Hauner, p. 6.
11 Hauner, pp. 6-7.



Armen Grigoryan

4

So, the statement in Pravda was ambiguous. On one side, it admitted the unlawful
nature  of  the  Soviet-German  pacts  of  1939;  on  the  other  side,  it  criticised  Molotov  for  the
admission that the USSR had been an aggressor in 1939. On one side, it admitted that part of
the Polish territory had been seized by the USSR; on the other side, the USSR was not called
an aggressor, as it, supposedly, had stayed away from combat until June 1941.12

The discussion  went  on.  On 2  June  1989 Sovetskaya Litva published a report about a
conference organised by the Lithuanian Academy of Sciences on the topic “Domestic and
foreign  policy  of  the  Baltic  States  before  World  War  II  and  during  the  early  stage  of  war.”
Conference participants noted that the Molotov-Ribbentrop Pact had to be considered together
with the German-Soviet Treaty of 28 September 1939.13 Concerning the spheres of interest,
the USSR and Germany agreed to supplement the secret supplementary protocol signed on 23
August 1939, so most of Lithuania would be included in the sphere of interests of the USSR,
while the latter ceded a part of the occupied Polish territory to Germany.14

Historian from Moscow Sergei Sluch noted that the Molotov-Ribbentrop Pact was
different from non-aggression pacts that the USSR had concluded with other European states
in the 1930s: Other pacts had included a clause providing that if one of contracting parties
would begin aggression against a third state, the other party would have the right to terminate
the pact. Therefore, argued Sluch, in the case of Nazi Germany Stalin had provided a
guarantee of full neutrality, giving Hitler an opportunity to launch a war, so the Molotov-
Ribbentrop Pact had nothing to do with restraining the Nazi’s aggressive plans concerning
Europe.15

The Soviet-Lithuanian non-aggression pact, one of those concluded before the Molotov-
Ribbentrop Pact, had been in force since 1926. The foreign minister of Lithuania in pre-war
time, Juozas Urbsys, told in 1990 that on 3 October 1939, during their first meeting, Stalin
had announced about ceding Vilnius to Lithuania in exchange for a permission to station
35,000 Soviet troops. On 10 October 1939 the USSR and Lithuania signed a “friendship and
mutual assistance pact” allowing Soviet troops to be stationed on Lithuanian territory.
However, despite the non-aggression and friendship agreements, on 14 June 1940 Urbsys
received an ultimatum demanding to allow unlimited numbers of Soviet troops into Lithuania.
The Lithuanian government accepted the ultimatum to avoid bloodshed, and on 21 July the
new parliament formed by means of manipulated elections voted to join the Soviet Union.
Urbsys himself was arrested and spent 14 years in Soviet jails.16

On 2 June 1989 the Assembly of the People’s Deputies of the USSR formed a special
commission for political and legal evaluation of the consequences of the Molotov-Ribbentrop
Pact.  Among  the  members  of  the  commission  were  Vytautas  Landsbergis  (who  would
become the head of state of Lithuania and lead it to independence), Edgar Savisaar (future
prime minister of Estonia), as well as a number of Russian reform-minded representatives.

12 ‘Kanun i nachalo vtoroy mirovoy voiny. Tezisy, podgotovlennye Komissiei uchenykh SSSR i PNR po istorii
otnosheniy mezhdu dvumia stranami’ [‘The eve and beginning of World War II. The theses on the history of
relations between two countries elaborated by the commission of Soviet and Polish scientists’], Pravda, 25 May
1989, p. 4. From HU OSA 300-80-1-685.
13 Lithuanian state news agency report published in Sovetskaya Litva, ‘Chto predopredelilo sudbu Pribaltiki’
[‘What shaped the Baltic States’ destiny’], 2 June 1989, pp. 2-3. From HU OSA 300-80-5-2.
14 Anna M. Cienciala, Natalia S. Lebedeva and Wojciech Materski (eds), Katyn: A Crime Without Punishment,
Yale University Press, New Haven, c2007, p. 61.
15 Lithuanian state news agency report published in Sovetskaya Litva, ‘Chto predopredelilo sudbu Pribaltiki’
[‘What shaped the Baltic States’ destiny’], 2 June 1989, pp. 2-3. From HU OSA 300-80-5-2.
16 Michael Dobbs, ‘The last witness to Lithuania’s betrayal’, International Herald Tribune, 30 May 1990, p. 24.
From HU OSA 300-80-5-2.



Armen Grigoryan

5

The commission was chaired by member of the Central  Committee of the Communist  Party
Alexander Yakovlev.

On 14 December 1989 a brief prepared by the special commission for evaluation of the
consequences of the Molotov-Ribbentrop Pact was presented to the Assembly of the People’s
Deputies of the USSR. The commission stated that there had been a clash of opinions:

Some of the specialists have been insisting that conclusion of the Pact was an act of
self-defence that let to postpone the armed conflict with the Nazis by two years; there is a
contrary opinion that conclusion of the Pact was one of Stalin’s gaffes, as a result of
which at the moment of German invasion the Soviet Union was prepared worse than
before. The thesis about creating discord within the “Anti-Comintern Bloc” and seriously
weakening it has been contested by the argument that Stalin’s “camaraderie” with Hitler
made it easier for the latter to start the war. Some experts have pointed out that the
agreements of August 1939 set a limit for eastward movement of the Nazi troops and
compelled Germany to take Soviet interests into account; the same fact has been
interpreted by others as an indicator of Stalin’s wish to seize territories, dominate regions
and states bordering the USSR and interfere in their internal affairs.17

The commission also noted that although original protocol had not been found, the
documents that had been studied proved indisputably that the protocol really existed and its
available copy was authentic. It was stated that setting a ‘division of interests’ between the
USSR and Germany had been legally dubious and had contradicted the principle of
sovereignty and independence of third countries.18 The commission recommended the
Assembly of the People’s Deputies to condemn the signing of secret protocols to the treaties
of 23 August and 28 September 1939, to declare the protocols null and void, and to state that
the protocols had not created a legal basis for USSR’s relations with third countries but had
been  used  by  pre-war  Soviet  leadership  for  sending  ultimatums  and  exercising  pressure  on
other countries.19

After a discussion in the Assembly of the People’s Deputies, the commission amended
its recommendation. Among other amendments, it was proposed to mention that although the
original protocol had not been found, graphological, phototechnical and lexical tests of the
available copies and other documents had proven the fact of signing of the protocol; the words
“pre-war Soviet leadership” were replaced with “Stalin and his entourage”.20 The amended
proposal was adopted by the Assembly of the People’s Deputies on 24 December 1989.

One of the consequences of the declaration adopted by the Assembly of the People’s
Deputies was strengthening of the Baltic republics’ struggle for independence, since the
declaration stated that the USSR had violated the non-aggression treaties with Estonia, Latvia
and Lithuania, and division of spheres of influence between the USSR and Nazi Germany was
not officially denied anymore. Yakovlev later wrote in his memoirs: “I realised that [the
Assembly’s] statement was a critical phase of the Baltic [republics] way towards
independence.”21

Soviet propaganda tried to use some of the old stereotypical formulas to contain the
Estonian, Latvian and Lithuanian urge for independence. For instance, on 21 July 1990, on

17 Vladimir Volkov, Ruzanna Ilyukhina, Anatoly Koshkin et al., 1939 god: uroki istorii [1939: The Historical
Lessons], Mysl, Moscow, 1990, pp. 470-1.
18 Ibid., p. 472.
19 Ibid., p. 473.
20 Ibid., p. 494. Cf. Alexander Yakovlev’s address to the Assembly of the People’s Deputies on 24 December
1989, Izvestia, 25 December 1989.
21 Andrei Kolesnikov, ‘Skelet iz shkafa’ [‘Skeleton from the closet’], New Times issue 29, 24 August 2009,
viewed on 16 January 2011, <http://www.newtimes.ru/articles/detail/4848>.

http://www.newtimes.ru/articles/detail/4848


Armen Grigoryan

6

the 50th anniversary of establishment of Soviet regime in the Baltic States, the Presidium of
the USSR Supreme Council addressed the peoples of the Baltic republics. According to it,
“half a century ago, representatives elected by the working people decided to join the USSR
as Soviet Socialist Republics. […] The workers of Lithuania, Latvia and Estonia experienced
all horrors of occupation and the cruelty of Hitler’s regime and its predecessors”22 (thus,
Soviet  propaganda continued rebuking the authorities of independent Baltic States,  as in old
times). ‘Voluntary’ entrance into the USSR and ‘blossoming’ were trumpeted, as it had been
for the previous fifty years, as if the discussions about the Molotov-Ribbentrop Pact and it
consequences had not occurred.

Together with the Presidium’s address, Rabochaya tribuna published a reader’s letter
and a large, four-column article as a response to it (such scheme – voicing ‘worker’s concern’
about certain issue and then preaching and moralising about it – was used by the Soviet press
quite often). The line of argument of the ‘concerned reader’ went: “Let’s suppose that the
‘occupation’ by the Read Army in 1940 did not occur. Germany would for sure subjugate
Lithuania, Latvia and Estonia. […] At the moment of German attack, the distance to strategic
Soviet points would be shorter.” The logic implied in the letter was that the Baltic States
would not have sustained their independence anyway, so Soviet occupation and annexation
had not mattered for them, but the Soviet Union had gained an important strategic advantage
in  the  anticipated  war  by  moving  its  border  westward,  so  its  actions  had  been  justified.  A
similar view was expressed by official Soviet historians as well. For example, Vilnis Sipols
argued  that  conclusion  of  the  Molotov-Ribbentrop  Pact  by  the  USSR  was  an  act  of  self-
defence:

When the mutual assistance agreements concluded by the Soviet Union with
Estonia, Latvia and Lithuania are considered, looking at their meaning in the conditions
that existed in the autumn of 1939 is not sufficient. When in June 1941 Germany
launched the war against the USSR, the distance that the fascist troops had to cover to
reach Moscow and Leningrad was longer for some hundreds of kilometres. I suppose
there is no need to explain the meaning of that factor.23

It is noticeable that holders of such opinions seem to not consider the logical sequence:
If independent Baltic States were occupied by Germany, after the war the USSR would have
to let them to decide upon their fate, rather than reinstate Soviet regime as if it had previously
been legitimate. Of course, the post-war developments in Czechoslovakia, Hungary, Poland
and other states where communist takeovers by means of rigged elections took place show
that the Baltic States were doomed to become parts of the victorious Soviet empire. But in
1990, when the fact of the illegitimate origins of the Soviet regime was already officially
acknowledged by the Assembly of the People’s Deputies, denying the right of the Baltic
republics to secede from the USSR was futile, whatever efforts by propaganda were made.

L. Shlimonov, Rabochaya tribuna’s correspondent replying to the reader’s letter, in
fact, accepted that the 1940 elections in Estonia, Latvia and Lithuania, which resulted in
parliaments’ unanimous decisions to join the USSR, had not been free: “Yes, the parties
considered reactionary were not allowed to stand for election, and there was no referendum
[…] so what?” Despite the statement adopted by the Assembly of the People’s Deputies and
his own admission of manipulation of the election processes, Shlimonov denied that the
Molotov-Ribbentrop Pact with its secret protocol had opened the way for occupation of the
Baltic States, and that the ‘voluntary’ decisions to join the USSR had been fabricated.

22 Rabochaya tribuna, 21 July 1990, p. 2. From HU OSA 300-80-5-2.
23 Vilnis Sipols, ‘Vybor, proverennyi istoriey’ [‘The choice verified by history’], Krasnaya Zvezda, 13 October
1989, p. 3. From HU OSA 300-80-5-2.



Armen Grigoryan

7

Shlimonov also argued: “Undoubtedly Stalin would have it in his own way, but it is also very
important that  the people wanted it  […] the absolute majority did not consider the elections
and joining the USSR violation of the people’s choice.”24 One may just ask, if the absolute
majority had determined so, why it was needed to exclude the ‘reactionary’ political parties
from the elections?

The post-war debate about the murder of Polish officers

For decades,  the Soviet  Union asserted consistently that  the Special  State Commission
for Ascertaining and Investigating the Circumstances of the Shooting of the Polish Prisoners
of War by the German Fascist Invaders in the Katyn Forest, which had been established on 13
January 1944 and published its report on 24 January 1944, had found the truth and said the
final word on the Katyn massacre.  As the commission’s name shows, the Soviet  authorities
knew who would be found guilty even before appointing the commission.

In  his  foreword  to  Joseph  Mackiewicz’s  book The Katyn Wood Murders,  former  U.S.
ambassador to Poland Arthur Bliss Lane noted: “Unfortunately, it must now be admitted, the
fear of Soviet displeasure prevented the United States and British Governments from
assuming a stronger stand in protecting the interests of their other ally Poland.”25 Lane had
resigned after the rigged elections in January 1947 that led the Polish communists to power.26

A detailed account of suppressing media coverage of the Katyn case in 1943-1945 by the
British and American governments in the interest of Allied unity has been published.27

Publications calling for an investigation of the massacre appeared in 1948 in the Polish-
American newspaper Nowy wiat, then in the New York Herald Tribune in 1949.28 In  late
1949 the American Committee for the Investigation of the Katyn Massacre was established,
and Lane became its president. The U.S. administration was uncooperative.29

After the beginning of the Korean War in June 1950, cases of American prisoners killed
by a shot at the base of the skull were documented; the method of killing resembled the
method used at Katyn. On 18 September 1951 the U.S. Congress voted to form a committee
for investigation of the Katyn case, presided by Congressman Ray J. Madden.

On 5 March 1952 Congressman Madden requested from the Congress an approval for
hearings in Europe in April. He noted that two days earlier Pravda devoted two and a half of
its four pages for reprinting the Soviet version of the Katyn case.30 Indeed, the Soviet
government had denied any possibility of cooperation with the Madden Committee and
launched a propaganda campaign: the Committee was attacked for “repeating Nazi lies” and
Communist propaganda accused the U.S. of committing war crimes in Korea.31

24 L. Shlimonov, ‘Sotvorenie mifov’ [‘Creation of myths’], Rabochaya tribuna, 21 July 1990, p. 2. From HU
OSA 300-80-5-2.
25 Joseph Mackiewicz, The Katyn Wood Murders, World Affairs Book Club, London, 1951, p. V.
26 Cienciala, Lebedeva and Materski, p. 236.
27 Ibid., pp. 232-5.
28 Ibid., p. 235.
29 Ibid., p. 236.
30 ‘House inquiry into Katyn case may move to Europe in April’, New York Herald Tribune, 6 March 1952.
From HU OSA 300-50-1-933.
31 Cienciala, Lebedeva and Materski, pp. 237-8.



Armen Grigoryan

8

Examples of Communist propaganda available at the OSA collection include a
communication from the RFE/RL archives, which reproduces an article from Literaturnaya
gazeta published in Moscow,32 and several clippings from Polish newspapers of that time.

The author of the article in Literaturnaya gazeta declared that the conclusions of the
Madden committee “were prepared nine years ago by Goebbels, beginning an anti-Soviet
provocation” (it  is  worth mentioning that  the article was published in March 1952 when the
committee had just started working, and even the preliminary conclusions would be published
almost  four  months  later,  but  the  Communists  already  knew  for  sure  what  the  conclusions
would be). The article consisted mostly of insults against the committee members, “people
who are well known not only as obsequious executors of the orders of the American
warmongers but also as close flunkeys of Hitlerism.”

Most  of  the  committee  members  were  also  mentioned  personally.  Alvin  E.  O’Konski
was called “half-Irish and half-Polish but wholly – a downright scoundrel” who “since 1938
[…]  has  been  working  for  the  Nazis.”  Timothy  P.  Sheehan,  “owner  of  many  factories  […]
harbours warm sympathy for the Hitlerites”, the story was told. George A. Dondero was “one
of the most reactionary Congressmen in Washington,” Thaddeus M. Machrowicz – “agent of
the bankrupt Polish fascist clique,” and all the committee members were labelled “agents of
the German and Polish fascists.”33

Polish communist  press also repeated the phrases about “Goebbels propaganda”.  On 5
March 1952 ycie Warszawy published an article accompanied by a caricature showing
Goebbels speaking via The Voice of America (figure 1, p. 26).34 The next day, 6 March, the
same newspaper published fragments from articles in newspapers such as Pravda (USSR),
Prace (Czechoslovakia) and Robotnichesko delo (Bulgaria). The latter was especially caustic,
calling the Americans “heirs of Hitlerite criminals, American murderers, who with bestial
cruelty kill thousands of Korean and Chinese prisoners of war, use bacteriological weapons
and shoot innocent children, women and old people en masse.”35 Similar accusations were
made by another Polish newspaper on 15 March: “No provocation can work as a smoke
screen to hide such a crime as the bacteriological war launched by the aggressors in Korea,
which extended also to the territory of the People’s Republic of China.”36

The Madden Committee published a preliminary report in July 1952. It noted a “striking
similarity between what happened to the Polish officers in Katyn and events now taking place
in Korea,” indicting the USSR for the massacre.37

One of responses by Communist propaganda was a book published in Poland, Prawda o
Katyniu (The Truth about Katyn).38 A book review in a Communist newspaper claimed that
the book was valuable as it “contains more than just truth about Katyn itself”, that “Hitlerite
murderers and American murderers are just two sorts of the same sort” and that mass graves
in Katyn, O wi cim (Auschwitz), Warsaw and Pyongyang were on the same path of “criminal
imperialism”. The Madden Committee was called “circus”.39

32 The communication does not show the original title Literaturnaya gazeta, just Literary Gazette. However, the
tone of the article, as well as the transliteration of the name of Congressman Thaddeus M. Machrowicz (Tadeush
Makhrovich in the text) indicates that the text was translated from Russian.
33 Henrich Podolsky, ‘Producers of the “Katyn Committee”’, Literary Gazette,  4 March 1952. From HU OSA
300-50-1-933.
34 ‘Klapa’ [‘A flop’], ycie Warszawy, 5 March 1952. From HU OSA 300-50-1-933.
35 ‘Prasa wiatowa o “sprawie katy skej’ [‘World press about the “Katyn case”’], ycie Warszawy,  6  March
1952. From HU OSA 300-50-1-933.
36 Trybuna ludu, 15 March 1952. From HU OSA 300-50-1-933.
37 ‘House group charges Russia with massacre’, New York Herald Tribune, 3 July 1952. From HU OSA 300-50-
1-933.
38 Boles aw Wójcicki, Prawda o Katyniu [The Truth about Katyn], Czytelnik, Warsaw, 1952.
39 ‘Prawda… ne tylko o Katyniu’ [‘The Truth… Not only about Katyn’], ycie Warszawy, 25 August 1952.
From HU OSA 300-50-1-933.



Armen Grigoryan

9

The same book was also reviewed in 1980 in a special issue of Polish samizdat
magazine Biuletyn Dolnoslaski dedicated to the 37th anniversary of the Warsaw ghetto
uprising and the 40th anniversary of the Katyn massacre. The review author defined it “a
typical example of ‘popular science’ publication from the Stalinist era.” In this review it was
also mentioned that the book called the pre-war Polish government “a gang of robbers”,
insulted the commander of the Polish army loyal to the government-in-exile General

adys aw Anders and other statesmen, and contained other typical labels from communist
era. The chapter about the Madden Commission was titled “Goebbels plus Ku-Klux-Klan…”;
the Commission itself was called “American heirs of Goebbels” and nine of 34 photos
included in the book illustrated “American criminal actions against humanity”, while most of
the other photos related to ‘revisionist’ West Germany.40

The Madden Committee presented its final conclusions on 22 December 1952. It
accused the USSR for the crime and mentioned the deliberate withholding of information by
the U.S. government.41 The  main  goal  of  the  committee  –  a  trial  of  the  Katyn  case  by  the
United Nations or another international tribunal – was not achieved. Although Dwight D.
Eisenhower’s administration delivered the committee’s final report to the United Nations on
10 February 1953, it did not push for a hearing, as peace negotiations with North Korea were
stalled and Soviet cooperation was needed. In addition, the committee was unpopular in
Democratic circles, as many members of the Roosevelt and Truman administrations were
charged with suppressing information on Katyn. The commission’s findings received little
attention in mainstream American media.42

Propaganda battles sometimes took rather absurd form. Polish emigrant daily Dziennik
Polski published  in  Great  Britain  reported  that  in  late  July  1968  the  Chinese  consulate  in
Gdansk-Wrzeszcz showed a film about Katyn on a large screen installed in its garden. As
Maoist China was at odds with the USSR at the time, the Chinese film blamed the USSR for
the massacre, causing an “unprecedented sensation”.43 The film was shown also on the
premises of the Chinese embassy in Warsaw, and to the protest note of the Polish ministry of
foreign affairs the Chinese responded that the film was intended for the embassy personnel, in
order to improve their knowledge of Polish language.44 There was also information that at one
occasion, when the demonstrators sent by the government to rally in front of the Chinese
embassy started chanting slogans, a few Chinese stood in a row and sang the Polish anthem –
“Poland has not yet perished, so long as we live”.45

The 30th anniversary of the murder of Polish prisoners of war was commemorated by
Polish emigrants in a number of places: between April and June 1970 memorial events took
place in Rome, London, Manchester, Leicester, New York, Philadelphia (this event was
attended by Congressman Ray Madden) and other cities.46 Anglo-American media, which had
mostly been silent on Katyn, started changing their attitude in January 1971, when Janusz K.
Zawodny’s book Death in the Forest was published in England (the American publication of
Zawodny’s book in 1962 had not led to action). Soon afterwards, a book titled Katyn:  A

40 Katyn, special issue of Biuletyn Dolnoslaski, March-April 1980, pp. 14-15. From HU OSA 300-55-1-3.
41 Cienciala, Lebedeva and Materski, pp. 236-8.
42 Ibid., p. 239.
43 ‘Chi ski film o Katyniu wy wietlono we Wrzeszczu’ [‘A Chinese film about Katyn shown in Wrzeszcz’],
Dziennik Polski, 27 August 1968. From HU OSA 300-50-1-860.
44 ‘Echa filmu o Katyniu pokazanego przez Chi czyków w Warszawie’ [‘Reverberations of the film about Katyn
shown by the Chinese in Warsaw’], Dziennik Polski, 8 January 1969. From HU OSA 300-50-1-860.
45 ‘K opoty s chi czykami w Warszawie’ [‘Trouble with the Chinese in Warsaw’], Dziennik Polski, 4 February
1969. From HU OSA 300-50-1-860.
46 Reports published in Dziennik Polski. From HU OSA 300-50-1-860.



Armen Grigoryan

10

Crime without Parallel by Louis FitzGibbon was published, and it was announced that a film
titled The Issue to Be Avoided would be shown by the BBC.47

Publication of a review of Zawodny’s book in the Times on 29 January 1971 provoked
Soviet anger. On 8 February the Times published a letter from Felix Alexeyev, London
correspondent of Novosti press agency. Alexeyev called Zawodny’s book “malicious old Nazi
invention”, and the review – “intent on continuing Dr. Goebbels’s efforts to bedevil East-
West relations.” Alexeyev also claimed that the Nuremberg tribunal “established conclusively
that the Polish officers […] had been brutally murdered by Nazis” and “after the liberation of
Smolensk in 1943, a Soviet special commission […] established beyond doubt that the Polish
soldiers had been shot in the autumn of 1941 by a German murder squad”.48 On 10 and 16
February the discussion between Alexeyev and British researchers was continued in The
Times.

On 15 April 1971 the Politburo instructed the Soviet ambassador in London to point out
that the Nuremberg tribunal had found the German war criminals guilty of shooting the Polish
prisoners of war at Katyn. The ambassador also conveyed the Soviet expectation that the
British  Foreign  Office  would  prevent  the  spread  of  ‘slanderous  materials’  on  Katyn,  whose
authors “wished to worsen British-Soviet relations”. However, The Issue to Be Avoided was
shown on 19 April 1971.49

In January 1972 the British Foreign Office archives for 1943-1944 were published,
including the letters of Sir Owen O’Malley, British ambassador to the Polish government-in-
exile, to Foreign Secretary Anthony Eden. O’Malley “wrote a devastating critique of the
Burdenko Commission report in February 1944.”50 The Chicago Tribune editorial published
on 10 July 1972 noted that the letters “had been placed under a 30-year secrecy seal during
World  War  II  when  the  Soviet  Union  was  an  ally.”  The  editorial  stated  that  the  wartime
British and American governments covered up their Soviet ally although they knew that
Stalin’s NKVD had perpetuated the crime.51 On 17 August 1972 the Daily Telegraph also
published an article about the wartime cover up. Author of that article, Ian Colvin, described
how the British government tried to ‘keep the balance’. He quoted the words of Sir Alexander
Cadogan, Undersecretary at the Foreign Office, who had stated that members of both
investigation commissions – German and Soviet – had been “simply instructed to
manufacture a case, or find themselves in another mass grave” and “all evidence from both
sides is faked.” As Colvin noted, “clearly only one side could have needed to fake its
evidence.”52 The British government would maintain its  ‘balanced’ position until  the Soviet
Union admitted its  guilt.  As late as July 1989, Foreign Office Minister Lord Brabazon said:
“None of the historical studies to date has produced conclusive evidence of responsibility.”53

For the next few years, the Soviet government protested every attempt to erect Katyn
monuments in England. Meanwhile, a memorial to people murdered by the Germans in a
village in Belarus named Khatyn was erected. Khatyn was chosen among dozens of burnt
down villages because its name resembled Katyn, so it could be misleading. There was an
instance, when American authors writing about President Richard Nixon’s state visit to the

47 Cienciala, Lebedeva and Materski, p. 242.
48 RFE Polish Research unit, item 1140/71, 8 February 1971. From HU OSA 300-50-1-860.
49 Cienciala, Lebedeva and Materski, p. 242.
50 Ibid., p. 232.
51 ‘The forest that won’t die’, Chicago Tribune, 10 July 1972. From HU OSA 300-50-1-860.
52 ‘Russian guilt for Katyn massacre reaffirmed’, Daily Telegraph, 17 August 1972. From HU OSA 300-50-1-
860.
53 ‘The Katyn cover-up’, The Observer, 6 October 1991. From HU OSA 300-50-1-863.



Armen Grigoryan

11

USSR in May 1972 stated: “He visited Katyn, where 149 Russians had been forced into a
barn and burned alive by Nazi troops on 22 March 1943.”54

The Katyn case in Poland

Some  sources  indicated  that  after  the  20th  Congress  of  the  Communist  Party  of  the
Soviet Union in 1956, when for the first time some of Stalin’s actions had been condemned,
Nikita Khrushchev had proposed admitting Soviet guilt for the murder of Polish prisoners of
war but Polish communist leader W adys aw Gomu ka had rejected it. An article published in
the Belgian newspaper Libre Belgique referred  to  the  Radio  Free  Europe  broadcast,  noting
that RFE “have revealed that Khrushchev two times offered Gomu ka […] to disclose the
truth about the massacre in the Katyn forest and to blame Stalin for that crime among the
others.” According to the article, Gomu ka declined Khrushchev’s offer.55 In  May  1969
Lucienne Rey also mentioned in an article published in magazine Est et  Ouest that  after the
20th Congress, Khrushchev had wanted to reveal the truth but Gomu ka had opposed
publication of the documents. Rey’s information was quoted by a Russian emigrant journalist
in  a  review of  Henri  de  Montfort’s  book Le massacre de Katyn.56 Years  later,  in  1977,  the
Daily Telegraph wrote: “After his fall from power Gomulka spent many long hours
reminiscing  about  his  political  career  with  one  of  his  old  comrades,  identified  only  as  M.S.
who is now in the West. A record of their conversations has appeared […] Gomulka regretted
that he did not follow Krushchev’s advice and confirm Russian responsibility for the crime.”57

In  a  recent  publication,  it  is  noted:  “There  were  rumors  in  Poland  that  Khrushchev  had
proposed admitting Soviet guilt for Katyn to Polish communist leader W adys aw Gomu ka
[…] Though undocumented, these rumors cannot be dismissed out of hand. […] In fact,
Gomu ka ordered the Polish media to be silent on Katyn, a silence maintained until 1989.”58

In 1977 the Daily Telegraph published excerpts from the secret instructions of the
Polish Central Office of Censorship. Concerning the Katyn case, the instruction was: “You
are  not  allowed to  let  through  any  attempt  to  put  the  blame […] on  the  Soviet  Union”  and
“[i]n scholarly works, memoirs and biographical writings you may pass formulations such as
‘Shot by the Germans at  Katyn,’  ‘Died at  Katyn’ or ‘Perished at  Katyn.’  But when […] the
date of death is given, only dates later than July, 1941, are allowed.”59

On 17 September 1979, on the 40th anniversary of Soviet invasion of eastern Poland,
the United Press International published an account of the coverage in the Polish media:

The official press was almost apologetic in its coverage of the anniversary.
The newspaper Zycie Warszawy said Sept. 17, 1939 was the day “the Soviet army

moved the line of its future confrontation with Germany by 300 km (180 miles).”

54 Cienciala, Lebedeva and Materski, p. 241. Cf. Bob Woodward and Carl Bernstein, The Final Days, Simon &
Schuster, New York, 1976, p. 227.
55 ‘Le massacre de Katyn. M. Gomulka admettra-t-il officiellement la vérité sur ce drame ?’ [‘The Katyn
massacre: Will Mr. Gomu ka admit the truth about that tragedy officially?’], Libre Belgique, marked “received
27 September 1965”. From HU OSA 300-50-1-860.
56 Boris Souvarine, ‘Le massacre de Katyn’ [‘The Katyn massacre’], Est et Ouest issue 499, 1-15 December
1972, p. 23. From HU OSA 300-50-1-860.
57 RFE/RL feature file FF008, 6 January 1977. From HU OSA 300-50-1-860.
58 Cienciala, Lebedeva and Materski, p. 240.
59 David Floyd, ‘How Poland censors Katyn’, Daily Telegraph, 30 September 1977. From HU OSA 300-50-1-
861.



Armen Grigoryan

12

Zycie Warszawy said it had been a “difficult decision” for the late Soviet dictator
Josef Stalin to attack Poland but that the decision had resulted in “Soviet and Polish flags
hoisted over Berlin.”60

The next day, 18 September, the Associated Press transmitted:

The September 17, 1939, Soviet invasion […] has long been a taboo topic for
public discussion. […]

This year the invasion was discussed in the state-controlled media, even though the
panelists still defended the Russians.

Previously Polish officials had reiterated the Soviet line that the move was
necessary to protect the Ukraine and Byelorussia.

This year the panelists said the Russians had to go into Poland to win more
breathing space before the imminent armed conflict with the Nazis.61

Despite all the official prohibitions and oppression, Polish society did not trust the
official version. Several samizdat publications wrote about Katyn. One of such publications
was Biuletyn katy ski [The Katyn Bulletin] published by the non-official Katyn Institute.
Open Society Archives collection includes a few issues of Biuletyn katy ski, dated 1979-
1981.62 Each issue consists of eight pages of typewritten text in A6 format (probably,
typewritten A4 originals were reproduced by a photocopy machine). Contents of each issue
include  the  chronology  of  the  Katyn  case,  alphabetical  list  of  victims,  fragments  of
publications about Katyn and bibliography. For example, the bibliography in the first issue,
dated April 1979, included, among other materials, Ambassador O’Malley’s letters, a German
publication in Polish language dated 1943, Katy ski las mierci [The Katyn Forest of Death],
as  well  as  books  of  professor  Stanis aw  Swianiewicz  published  in  London  and  Paris.
Swianiewicz had been a prisoner at the Kozelsk camp and had been spared from execution at
the last moment.

In 1980 there were special issues of different samizdat magazines dedicated to the 40th
anniversary of Katyn. One of such magazines, Biuletyn Dolnoslaski, opened with an editorial
about the 37th anniversary of Warsaw ghetto uprising, and included a poem; a comparison of
inscriptions on two monuments – one erected by the Soviet Union, and the other – by Polish
emigrants in London; the history of Soviet-Polish relations, beginning with 1923 Soviet-
Polish peace treaty and 1932 non-aggression pact; an interview with a Russian emigrant;
references about Katyn in Grand Larousse issue of 1962, Encyclopaedia Britannica,
Encyclopedia Americana, Soviet encyclopaedias of 1955 and 1973, and so forth; review of
the book Prawda o Katyniu [The Truth about Katyn] by Boles aw Wójcicki (see page 8); and
fragments of Biuletyn katy ski.63

The special issue of Bratniak, newsletter of the Polish Youth Union, contained mostly
literary works, including The Kolyma Stories by Varlam Shalamov, Russian prisoner of
Soviet concentration camps in the North.64 It  may  be  noted  that  in  the  USSR  at  that  time
possession of Shalamov’s texts led to prosecution and imprisonment; Shalamov’s books
would be published legally only under the glasnost policy in the late 1980s.

On 31 July 1981 activists of the Komitet Katy ski (Katyn Committee) built a cross on
the symbolic Katyn grave in the military section of Old Pow zki Cemetery in Warsaw. That
cross was taken down by the authorities;  so was another cross built  in December 1981. The

60 RFE/RL feature file FF117, 17 September 1979. From HU OSA 300-50-1-861.
61 RFE/RL feature file FF537, 18 September 1979. From HU OSA 300-50-1-861.
62 Biuletyn katy ski. From HU OSA 300-55-1-6.
63 Katyn, special issue of Biuletyn Dolnoslaski, March-April 1980. From HU OSA 300-55-1-3.
64 Bratniak, issue 22, March-April 1980. From HU OSA 300-55-1-7.



Armen Grigoryan

13

Katyn Committee organised ceremonies on such dates as 13 April (the anniversary of the
German radio communiqué about the discovery of the Katyn graves in 1943) and 17
September – the anniversary of the Soviet invasion of Poland in 1939. Four underground
leaders were tried in October 1982 for slandering the USSR and advocating an ‘anti-national
policy’, and were sentenced to prison for three to seven years.65

In 1985 Polish authorities erected a cross on the same site where two crosses had been
built  and then removed in 1981. The inscription on the new monument read: “To the Polish
soldiers – victims of the Hitlerite fascism that arose on the soil of Katyn,” without a date. The
monument was built shortly before the visit of Soviet defence minister Sergei Sokolov and
commemoration of the 40th anniversary of liberation of Poland from the Nazis.66

Examples of Soviet propaganda depicted by the Soviet Analyst

Shortly before the beginning of glasnost policy,  Soviet  propaganda  was  working  as
usual. Examples of propaganda were studied, for instance, by The Soviet Analyst, a British
fortnightly commentary, in May 1985. The Soviet Analyst article is rather short but
informative, and includes a few quotations and caricatures from Soviet newspapers. One of
the caricatures, from Krokodil weekly dated March 1985, shows American generals and CIA
agents toasting SS generals. All those partying bear skull-shaped medals with inscriptions
such as “Hiroshima”, “Song My”, “Chile” and “Grenada” (Americans) or “Auschwitz” and
“Khatyn” (Germans). The caption reads “Here’s to our mutual understanding and cooperation,
colleagues!” (Figure 2, page 26).

On 25 April 1985 Izvestia published an article by General Pavel Zhilin of the USSR
Academy of Sciences. Zhilin denounced ‘bourgeois reactionary historians’, as well as the
U.S. government (‘Reagan-Bush-Weinberger’) as they “distorted the ‘liberation mission of
the Soviet Armed Forces’ by alleging that socialism was imposed on Eastern Europe by
Soviet bayonets.” Zhilin also wrote:

In the tense international situation of today, when militarism, fascism and
revanchism are trying to gather strength, when Washington has declared a new crusade
against the Land of the Soviets, we turn again and again to past experience in order to bar
the road to a new world war.

On 26 April 1985 Izvestia published an article attacking the U.S. President Ronald
Reagan, who during a visit to West Germany visited the military cemetery at Bitburg and laid
a wreath. The article claimed that Reagan’s “official policy is state terrorism” and that Reagan
was “planning to construct his own concentration camps in the USA for hundreds of
thousands”; then, a rhetorical question was asked: “Should one be surprised that the builder of
an  American  Dachau  does  not  wish  to  visit  the  Hitlerite  Dachau?”  On  6  May Izvestia
elaborated on the topic by a caricature showing resurrected SS men welcoming Reagan
(Figure 3, page 27). The trend was continued by Pravda on 7 May (Figure 4, page 27).

In  his  speech  on  8  May  dedicated  to  the  Victory  Day,  Mikhail  Gorbachev,  who  had
recently become the Secretary General of the Communist Party, argued that “having defeated
the fascist German shock forces of imperialism” the USSR was threatened by the “bellicose
policy of American imperialism”, and included the “undeclared war” in Afghanistan in the list

65 Cienciala, Lebedeva and Materski, p. 245.
66 Michael T. Kaufman, ‘Poland erects ambiguous memorial to victims of Katyn massacre’, The New York
Times, 10 April 1985. From HU OSA 300-50-1-861.



Armen Grigoryan

14

of US crimes. Pravda editorial on 12 May again attacked the “ruling imperialist circles of the
West, in the first place the USA”.

The Soviet Analyst notes: “Soviet citizens have been subjected to a constant vilification
of the US administration as part of the commemoration of victory over Nazi Germany.” It
also reminds:

In fact it was Stalin, not the Americans, who cooperated with the Nazis from 1939
to June 1941, the USSR not the USA which signed a pact with Berlin distributing
between them the territory of Poland and the Baltic states. Khatyn was a village wiped
out by the German invaders; the Katyn massacre was at another place, another time.

The Soviet Analyst mentions  the  German-Soviet  Treaty  on  Friendship  and  the  Border
between the USSR and Germany, signed on 28 September 1939, which also provided for
cooperation against Polish resistance. In conclusion, it is noted that the Soviet minister of
internal affairs in 1985 was Vitaly Fedorchuk, who had served with Soviet counter-
intelligence SMERSH in Hungary when Raoul Wallenberg had been abducted. So, notes The
Soviet Analyst, besides Nazi crimes, “there are other crimes which should also be
remembered.”67

The joint commission of Soviet and Polish historians and the discussion about the
‘blank spots’ in history

During his visit to Moscow in 1987, Polish head of state General Wojciech Jaruzelski
proposed Gorbachev to establish a commission to resolve the Katyn case. The joint
commission of Soviet  and Polish historians was established in May 1987. It  has been noted
that “Jaruzelski and his advisers believed that Soviet admission of the truth about Katyn […]
would lead to broader public acceptance of close relations with the USSR, while also making
the government more popular at home” and Jaruzelski told later that “he had proposed the
resolution of the Katyn problem to Gorbachev on the latter’s first state visit to Poland in April
1985, but Gorbachev said that while he understood the need, he had just taken up his duties
and needed time to study the matter.”68

Soviet archives were still closed, and the Soviet members of the joint commission could
not  give  up  their  support  for  the  Burdenko  Commission  report,  while  most  of  the  Politburo
members were against changing the official line.69 On 25 May 1988 Pravda reported about
the unveiling of the renovated memorial in Katyn near Smolensk with an inscription: “To the
Polish officers shot by the fascists in 1941.” General Grzegorz Lipowski, governor of the
Polish province of Cz stochowa, laid a wreath and stated that the officers had been murdered
by the Germans.70

On 10 June 1988 Le Figaro reported that during a visit to Paris, Nathan Edelman, “very
official and very eminent Soviet historian”, stated: “All the details of that case have not been
known yet, but we know that from summer 1940 those thousands of Polish officers suddenly
stopped writing to their families.” So, “[f]or the first time, a Soviet representative explicitly
admitted the Soviet Union’s responsibility for the massacre at Katyn.”71

67 The Soviet Analyst, 15 May 1985. From HU OSA 300-50-1-861.
68 Cienciala, Lebedeva and Materski, p. 245.
69 Ibid., p. 246.
70 Ibid., pp. 246-7.
71 Communication signed by Arielle Thedrel, Le Figaro, 10 June 1988. From HU OSA 300-50-1-862.



Armen Grigoryan

15

On 7 July British historian Norman Davies published an article in The Independent,
which was subsequently reprinted by Dziennik Polski.  Davies  brought  up  the  issue  of
adopting the Soviet line of argument by the British government during the war and calling the
Polish demand for an investigation of the Katyn case by the International Red Cross
‘irresponsible’. In April 1943, wrote Davies, “it became clear that Stalin’s armies were
playing the decisive role in defeating Germany – and hard evidence was emerging of Stalin’s
mass murders. […] between truth and expediency, the Allied leaders chose expediency and
deliberately set out to suppress information about crimes against humanity”. So, argued
Davies, the Anglo-Saxon memories of the war needed some glasnost too.72

Later  in  1988,  the  Soviet  government  decided  to  build  a  larger  memorial  complex  at
Katyn. A chief inspector of the ministry of culture said in an interview with Izvestia that
Polish and Soviet prisoners of war had been kept together in a concentration camp there and
later had been shot by the Germans “as our army was advancing in 1943.”73 Such statement
was quite ridiculous as it contradicted even the official Soviet version, according to which the
Polish officers had been shot in 1941. The RFE/RL review of the Soviet press paid attention
to such an obvious blunder, noted Izvestia’s failure to correct the mistake and suggested that
as the role of censorship was reduced, fact checking might be undermined as well.74 The
official’s mistake was also noted by Zdzis aw Rurarz, former Polish ambassador to Japan who
had been granted asylum in the U.S. in 1981. In his commentary to the Wall Street Journal
Rurarz was more critical of the Soviet official’s statement than the RFE/RL analysts and
suggested that the Soviets were again trying to “murder the truth”.75

On 7 March 1989 spokesman of the Polish government Jerzy Urban told a press
conference that Polish members of the Soviet-Polish commission believed that the NKVD
was the perpetrator of the Katyn massacre.76

On 28 May 1989 Komsomol’skaya pravda published an interview with famous Polish
actor, director of the Polish Information and Culture Centre in Moscow Stanis aw Mikulski.
In the interview, Mikulski said: “The absolute majority of Poles believes that the Katyn
[crime] was committed by the NKVD.”77 The same day, Moscow Radio English-language
broadcast stated that although the accepted view in the USSR had considered the Germans
guilty,  the Katyn case was now “a blank spot in history”. The Sunday Times reported about
that broadcast on 29 May and, quoting unidentified Polish sources, also noted that the Soviet
side privately admitted that Stalin and Beria had been guilty.78

In June 1989 weekly magazine Ekho planety dedicated eight pages for publication of
materials about Katyn. In the introduction, the Katyn case was called a ‘blank spot’ in history,
but the largest part of the publication disproved the official Soviet version. Vyacheslav
Molotov’s statement made in September 1939, “the Polish state and its government have, in
fact, ceased to exist”, was called unacceptable, offensive and profoundly dishonest.79 The

72 Norman Davies, ‘Britain’s guilty secret about Katyn’, Dziennik Polski,  13 July 1988, cf. The Independent,  7
July 1988. From HU OSA 300-50-1-862.
73 S. Taranov, ‘Po dolgu pamiati’ [‘By the duty of remembrance’], Izvestia, 6 November 1988, p. 6. From HU
OSA 300-50-1-862.
74 The USSR this week, RFE/RL F-569, 11 November 1988. From HU OSA 300-50-1-862.
75 RFE/RL FF109, 6 January 1989. From HU OSA 300-50-1-862.
76 Cienciala, Lebedeva and Materski, p. 248.
77 M. Botian, ‘Druzhit ne po ukazu’ [‘To be friends without order’], Komsomol’skaya pravda, 28 May 1989, p.
3. From HU OSA 300-80-1-685.
78 Nicholas Bethell, ‘Katyn killings: ‘Stalin guilty’, The Sunday Times, 29 May 1988. From HU OSA 300-50-1-
862.
79 Grigory Polegayev, ‘Simvol obshei bedy’ [‘The symbol of common tragedy’], Ekho planety issue 24, June
1989, p. 27. From HU OSA 300-50-1-862.



Armen Grigoryan

16

letters exchanged between Stalin and Churchill in 1943 were quoted, including Churchill’s
letter of 24 April, which said: “Of course, we will oppose energetically any ‘investigation’ by
the International Red Cross or any other body on the territories under the German rule.”80

Several quotations from Polish newspapers also let the readers to learn about previously
concealed facts. The statement of Jarema Maciszewski, Polish chairman of the Soviet-Polish
commission, was quoted from Trybuna ludu: Maciszewski criticised the Burdenko
commission report, said that although the commission had not got an access to the Soviet
archival documents yet, the investigation based on the Polish and Western materials proved
that the NKVD perpetuated the crime.81 It was also mentioned, with a reference to the Polish
weekly Polityka, that all correspondence with the officers’ camps had stopped in April 1940.82

Ekho planety also published fragments of the article of Polish historian W odzimierz
Kowalski in ycie Warszawy. In that article Kowalski criticised the views of Romuald
Swi tek, author of the book The Katyn Forest published in London in 1988. Swi tek argued
that  the  USSR  had  handed  over  the  Polish  officers  to  the  Germans,  who  subsequently  had
committed the mass murder. Kowalski noted that in 1941 none of the Soviet officials had
spoken about handing the Polish prisoners of war from Kozelsk, Starobelsk and Ostashkov
camps over to the Germans – according to the Soviet version of that time, the Poles had been
released.83

In fragments of the interview of the director of Poland’s state archive Marian
Wojciechowski to Sztandar M odych attention was invited to the fact that the Burdenko report
had mentioned two dates of killings: August-September and August-December 1941.
December could be mentioned because an American journalist had noted that the corpses
were clad in winter uniform. Wojciechowski also mentioned that an American officer, who
had been brought to Katyn by the Germans with a group of Allied prisoners of war, had noted
that the boots of the dead officers found at Katyn was in a good condition, so the Soviet
version that the Poles had been working on road construction and had been captured by the
Germans in 1941 was probably not true. Besides, noted Wojciechowski, if the prisoners had
been working in the vicinity of Smolensk, why Soviet officials had told about that only when
the graves in Katyn had been found, and not in 1941, when, in accordance with the agreement
between  the  USSR and  Polish  government-in-exile,  the  formation  of  Polish  army units  had
begun?84

Ekho planety, however, published other opinions as well, probably in order to ‘keep the
balance’,  as  censorship  still  was  not  lifted  officially.  So,  there  was  a  testimony of  a  former
Yugoslav intelligence officer, who said in an interview that one of the members of the
International Medical Commission invited to Katyn by the Germans,  Dr.  Ferenc Orsós from
Hungary,  had told him in 1947 that he had been sure the Germans committed the crime but
had signed the ready report under pressure.85 Another statement blaming the Germans was
made by a historian from Czechoslovakia.86

On 19 August 1989 Polityka published a critique of the Burdenko commission report by
Polish historians and a statement by Jarema Maciszewski, who said that the USSR was
responsible, with no doubt.87

80 Polegayev, p. 31 (translation from Russian, original quotation not found).
81 Ibid., p. 27.
82 Ibid., p. 28.
83 Ibid.
84 Ibid., p. 30.
85 Ibid., p. 31.
86 Valery Rzhevsky, ‘Tochka zrenia istorika’ [Historian’s point of view’], Ekho planety issue 24, June 1989, p.
33. From HU OSA 300-50-1-862.
87 RFE/RL FF110, 21 August 1989. From HU OSA 300-50-1-862.



Armen Grigoryan

17

Concerning Swi tek’s book mentioned above, I suppose that it was published with
concealed Soviet financial support, and it is even possible that it was written not by Swi tek
but by someone habitually dealing with propaganda. Swi tek’s book, in fact, looks more like
propaganda material than scientific work. It was published by a small printing house, not by
some well-known publisher, at author’s expense. The book does not contain any indication if
it was written in Polish and then translated. The large number of grammatical and stylistic
errors hints that the book was not edited or perhaps even proofread. Several Polish names are
also misspelt,  for instance,  Juzef Czapski (instead of Polish Józef) and Smorowinski instead
of Smorawi ski.88 The arguments used in the book resemble Soviet propaganda. For instance,
the Burdenko commission report is mentioned as the final word on Katyn investigation:

The report of the Special Commission to establish and investigate the
circumstances of the shooting by German-Fascist invaders of Polish prisoners of war in
the Katyn Forest completely disspeled [sic] any doubts that the vile propaganda of the
Nazi swindlers might have instilled into the minds of the Poles. […] Everybody realised it
was nothing but an attempt to sow dissention between the peoples of Poland and Russia.89

The Polish government-in-exile and personally General Anders are vilified in Swi tek’s
book:

[T]he accusations of the Polish Government in London had wholly political
motives.  I  have to say the same of  General  Anders who,  on hearing the news about  the
Katyn Massacre, started to display unhealthy psychic symptoms – ordering to form at the
headquarters of the Polish Army in Russia an Office of Documentation and searching
party for the missing Polish officers. He also ordered Captain J. Czapski to gather
slanderous material against the Soviet Union.90

Swi tek’s conclusion is also rather characteristic:

To end this sad story I would like to advise Poles that they should once and for all,
stop nursing grievance towards their Eastern neighbour because of Poland’s changed
geography and frontiers after the war.

In fact every true Pole should not only be satisfied with the result but also be
grateful to those who were its creators. When I returned from the labour camp in 1956
and visited our western territories, I realised the economic significance of the new Polish
frontiers and, in my heart, even forgave Stalin for the suffering inflicted on me and my
family as he had been the main force behind the creation of the Polish frontiers.

 […] the Soviet Union sacrified [sic] many millions of Soviet soldiers so that Poles
could have their own independent state, something which they would never have been
able to achieve on their own.91

Admission of Soviet guilt for the partition of Poland and murdering Polish officers

Soon after the opening of some Soviet archives in 1989, historians Yuri Zoria,
Valentina  Parsadanova  and  Natalia  Lebedeva  found  hitherto  unknown  documents.  A
comparison of the lists of Polish prisoners sent out of the camps in April-May 1940 with the
lists compiled by the Germans in spring 1943 showed “numerous coincidences that appear to
prove the relationship between the two.” On 23 February 1990 director of the International

88 Romuald Swi tek, The Katyn Forest, Panda Press, London, 1988, p. 100.
89 Ibid., p. 90.
90 Ibid., p. 102.
91 Ibid., p. 104.



Armen Grigoryan

18

Department of the Communist Party’s Central Committee Valentin Falin wrote a note for
Gorbachev stating that the historians had found archival materials and would publish their
articles in June or July. Falin proposed to inform Jaruzelski about the findings and to put the
responsibility on the NKVD, and personally – on Beria and his deputy Merkulov. However,
the Politburo decided not to allow publishing of the historians’ findings.92

On 22 March 1990 English-language weekly Moscow News published fragments of the
archival documents and Natalia Lebedeva’s comments; Russian-language publication in
Moskovskie Novosti followed on 25 March. The publication was not agreed with any party
official in advance and provoked anger of the party’s Central Committee. Lebedeva noted that
“Stalin, whose pride had been injured by the defeat in the war against Poland in 1920,
particularly disliked the Polish Army high command. Having wiped out the Polish state […]
he apprehended those who might in future enter the struggle for their country’s rebirth.” She
also noted that NKVD Smolensk department had executed 4,404 prisoners from the Kozelsk
camp, Kalinin department – 6,287 prisoners from the Ostashkov camp, and Kharkov
department – 3,891 prisoners from the Starobelsk camp.93

In September 1989, Poland already had formed a non-communist government. Prior to
the state visit to Moscow planned for April 1990, President Jaruzelski threatened to cancel the
visit unless the Soviet government would admit the truth about Katyn.94 So, during
Jaruzelski’s visit, on 13 April 1990, the fiftieth anniversary of the German radio communiqué
on the Katyn graves, Gorbachev handed him the NKVD dispatch lists for the prisoners
executed in spring 1940. On the same day, the Soviet  news agency TASS stated that  all  but
394 prisoners from three camps had been handed over to the territorial departments of NKVD
and did not appear again in NKVD records. Beria and Merkulov were named as personally
responsible for the crime.95

As the Soviet Union admitted the responsibility for the Katyn massacre, British
newspapers strongly criticised the British government. The Observer reminded that the British
Foreign Office had known the truth since 1943.96 The Times also noted “officialdom’s long
refusal to acknowledge the facts of the Katyn massacre” and stated that as Gorbachev
admitted  the  Soviet  guilt,  “the  Foreign  Office  responded  with  words  so  brazen  and  so  false
that his, by comparison, shone like honour.” The Foreign Office’s statement had been: “We
have long called for everyone to be open about this incident. We therefore now welcome the
revelations from Moscow.”97

On 22 March 1990, when the publication in Moscow News appeared, prosecutor’s office
of Kharkov started an investigation concerning the mass graves discovered in the city’s
wooded park. In June 1990, Moscow News informed that the press officer of the Kharkov
regional  KGB department  had  reported:  “More  than  1,760  bodies  of  Soviet  citizens  […] lie
buried in Square No. 6 of the park, together with an as yet unknown number of Polish soldiers
unlawfully executed in 1940.” The Moscow News reporter, who travelled to Kharkov, wrote

92 Cienciala, Lebedeva and Materski, p. 250.
93 Gennady Zhavoronkov, ‘Katyn tragedy’, Moscow News issue 12, March 1990, pp. 8-9. From HU OSA 300-
50-1-863.
94 Cienciala, Lebedeva and Materski, p. 251.
95 Ibid., pp. 252-3.
96 Lawrence Marks, ‘The great Katyn cover-up’, The Observer, 15 April 1990. From HU OSA 300-50-1-863.
97 Bernard Levin, ‘Britain’s complicity in a chronicle of shame’, The Times, 23 April 1990. From HU OSA 300-
50-1-863.



Armen Grigoryan

19

that local boys used to look for Polish coins, military insignia and decorations since long time
ago. Already in the 1970s, human bones had been found on the surface after heavy rain.98

The censorship in the USSR was already so relaxed that a journalist from France Soir
got an opportunity to interview 72-year-old Ivan Titkov, who had worked for the NKVD as a
driver. Titkov said that when Gorbachev had admitted Soviet responsibility, a KGB
representative told he could tell  the truth,  but the next day, another KGB man with a higher
rank  reminded  that  he  had  been  obliged  to  sign  a  pledge  to  remain  silent.  Titkov  also  told
some details about the killings he had witnessed in 1940.99 Three days later, Polish newspaper
Trybuna mentioned the publication in France Soir. Trybuna’s correspondent noted that
according to Titkov’s testimony, about 20 former NKVD employees who had participated in
the killings or witnessed them were still alive.100

The Politburo decision of 5 March 1940 to execute the Polish prisoners, signed by
Stalin, Molotov and other Soviet leaders, as well as other documents, were published in 1992.
Some observers suggest that internal Russian politics was one of reasons for publishing.
President  Boris  Yeltsin  banned  the  Communist  Party  by  his  decree  and  the  issue  would  be
examined by the Constitutional Court, so Yeltsin might have decided to present the Politburo
decision of 5 March 1940 among other documents as evidence of the criminal nature of the
Communist Party.101

Russia’s chief archivist Rudolf Pikhoia presented the Politburo decision of 5 March
1940 and other previously secret documents to Polish President Lech Wa sa on 14 October
1992. A group of Polish historians headed by Marian Wojciechowski were also given access
to the Russian archives.102

In February 1993 editor of the Polish newspaper Gazeta Wyborcza Adam Michnik told
that  regardless  of  the  suggestions  about  the  influence  of  internal  Russian  politics  on
publication of documents, the publication had been essential, as “the Katyn issue ceased to be
an open wound. It should have been summed up four years ago, but [Soviet officials] were
dragging on, lying. […] It is said sometimes that Yeltsin played that card in the political
dispute, to get even with Gorbachev. But for the Poles, the main point is that Russian
leadership acted decisively and sensibly.”103

The demands for legal remedy

On 2 August 1993 the Russian commission of experts on the Katyn case released a
report, which suggested some legal proceedings. On 13 June 1994 Anatoly Yablokov, the
military prosecutor in charge of the Katyn case,  filed a motion following the suggestions in
the report of 2 August 1993. He proposed to declare Stalin and other Politburo members
guilty  of  crimes  against  peace  and  humanity,  war  crimes  and  the  crime  of  genocide  on  the
basis of Articles 6a and 6b of the Charter of the International Military Tribunal at Nuremberg.

98 Gennady Zhavoronkov, ‘The secret of the Black Road’, Moscow News issue 24, June 1990, p. 16. From HU
OSA 300-50-1-863.
99 Communication of the Agence France Presse, RFE/RL F574, 31 August 1990. From HU OSA 300-50-1-863.
100 Robert Bielecki, ‘Kat mieszka w Moskwie’ [‘An executioner lives in Moscow’], Trybuna, 3 September 1990.
From HU OSA 300-50-1-863.
101 Cienciala, Lebedeva and Materski, p. 256.
102 Nikolai Yermolovich, ‘Polskaya spetsialnaya missia nachinaet rabotu v rossiyskikh arkhivakh’ [‘The special
mission from Poland begins working with the Russian archives’], Izvestia, 4 November 1992. From HU OSA
300-80-1-685.
103 Adam Michnik’s interview with Literaturnaya gazeta, issue 5, 3 February 1993, p. 14. From HU OSA 300-
80-1-685.



Armen Grigoryan

20

He also suggested that the members of the Burdenko commission and others who had
committed perfidy by falsified testimony at Nuremberg, as well as those who had concealed
the Katyn crime later, were guilty. Finally, Yablokov suggested convicting the NKVD
employees who had committed murder. As the Russian law at that time did not recognise the
crime of genocide or crimes against humanity, Yablokov suggested that the State Duma
(parliament) could adopt the necessary legislation.104

The Main Military Prosecutor’s office rejected Yablokov’s motion. As Katyn was
becoming  an  unpopular  issue  in  Russia,  President  Yeltsin  in  his  letter  of  22  May  1995  to
President Wa sa objected the demands for an apology and compensation for victims’
families. Yeltsin probably considered he might lose support if compensations were paid.105

The new criminal code was adopted in 1997. It included the concept of genocide and
crimes against peace and humanity. However, the new code, as it predecessors, does not allow
prosecution of criminals who have died. It has been noted that the Russian legal tradition
contradicts Article 2 of the 1968 international convention on the inapplicability of the statute
of limitations to war crimes and crimes against humanity.106 Cienciala, Lebedeva and
Materski note that there is also a psychological obstacle to condemnation of Soviet decision
makers: “Russians […] remember that […] the Red Army liberated Eastern Europe from
German occupation or domination. The fact that this liberation also meant the imposition of
communism and Soviet control over most of the region generally goes unmentioned.”107

In September 2004 the head of the Main Military Prosecutor’s office, Alexander
Savenkov, announced that the investigation was closed, no one would be condemned because
all members of the wartime Politburo were dead, and that there was no evidence that genocide
had been committed against the Polish nation. In February 2006 the Russian Military
Prosecutor General rejected rehabilitation of an officer whose widow had submitted a request
on the grounds that there was lack of evidence that the officer had been sentenced to death for
political  reasons.  So,  the  publication  of  the  Politburo  decision  of  5  March  1940  and  the
destruction of the prisoners’ files in 1959 were ignored.108 It may be noted that 116 of 183
volumes of the investigation materials were classified as confidential.

Relatives of Katyn victims continued demanding recognition of the massacre as an act
of genocide. On 22 May 2008 Russia’s Prosecutor General’s office denied handing classified
materials of the investigation over to the court.109 Successors of Katyn victims appealed the
decision, but in October 2008 the Moscow court declined their appeal.110 The court’s decision
was upheld by the Supreme Court of Russia, which ruled that crimes committed in 1940 had
to be judged on the basis of the criminal code of that time, which had forbidden criminal
proceedings for crimes committed more than ten years ago.111 By November 2010, four cases
were awaiting hearing at the European Court of Human Rights in Strasbourg.112 Russian

104 Cienciala, Lebedeva and Materski, p. 260.
105 Ibid., p. 260-1.
106 Ibid., p. 261.
107 Ibid., p. 262.
108 Ibid., p. 259.
109 ‘FSB otdala Polshe “Katynskoe delo”’ [‘FSB handed the Katyn case over to Poland’], 18 December 2008,
viewed on 11 January 2011, <http://www.rosbalt.ru/2008/12/18/604261.html>.
110 ‘V peresmotre “Katynskogo dela” otkazano’ [‘Re-examination of the Katyn case has been denied’], 24
October 2008, viewed on 11 January 2011, <http://www.rosbalt.ru/2008/10/24/535754.html>.
111 ‘Verkhovnyi sud: ‘Prekrashenie katynskogo dela zakonno”’ [‘The Supreme Court rules that the Katyn case
had been closed lawfully’], 29 January 2009, viewed on 11 January 2011,
<http://www.rosbalt.ru/2009/01/29/613817.html>.
112 ‘Gosduma priznala Katyn prestupleniem stalinskogo rezhima’ [‘The State Duma admitted that the Katyn
crime had been perpetuated by Stalin’s regime’], 26 November 2010, viewed on 11 January 2011,
<http://www.gazeta.ru/news/lastnews/2010/11/26/n_1587117.shtml>.

http://www.rosbalt.ru/2008/12/18/604261.html
http://www.rosbalt.ru/2008/10/24/535754.html
http://www.rosbalt.ru/2009/01/29/613817.html
http://www.gazeta.ru/news/lastnews/2010/11/26/n_1587117.shtml


Armen Grigoryan

21

human rights society Memorial demanded de-classifying of the investigation materials, but in
November 2010 the Moscow court refused Memorial’s appeal.113

On 26 November 2010 the State Duma adopted a statement claiming the USSR’s
responsibility for the massacre. Stalin and other Soviet leaders were named as persons directly
responsible for the crime. The need to continue handing copies of archival documents over to
Poland was also mentioned.

The communists in the Duma were against the statement proposed by the majority,
using some of the old arguments:  The graves had been discovered by the Germans,  and the
announcement  made  by  Goebbels’s  (‘PR  genius’  by  MP  Victor  Ilyukhin’s  opinion)
department could not be true; the Burdenko commission had found ‘overwhelming’ proof of
German guilt  (remarkably,  Ilyukhin  quoted  the  name of  the  head  of  the  Soviet  commission
incorrectly – instead of Burdenko he mentioned another famous Soviet doctor, Botkin).
According to Ilyukhin, Gorbachev and Yeltsin had admitted Soviet guilt ‘under American
pressure’. The death of a number of Soviet soldiers in Polish prisoner-of-war camps in 1920
was also mentioned by communist MPs.114 Communists also expressed their concern that
adoption of the statement would result in huge compensation demands, but a majority
representative replied that in two of four cases awaiting hearing at the European Court of
Human Rights no financial compensation was demanded, and in one more case the demand
was for a symbolic one euro.115

In February 2011 Russian ambassador in Poland Alexander Alexeyev told a news
conference in Warsaw that a political decision about rehabilitation of Katyn victims was
adopted, and Russia’s high-level officials were keeping the process under control, there only
was a need to elaborate the legal procedure. One of the lawyers representing the victims’
relatives in the European Court of Human Rights, Ireneusz Kami ski, emphasised that all
victims must be rehabilitated, not only relatives of the plaintiffs at the European Court of
Human Rights. Polish lawyers representing the victims’ relatives and their Russian partners
also demand to publish all investigation materials that are presently classified.116

The attempts to deny the Soviet responsibility for Katyn

Communist MPs in the Russian parliament are not alone in their efforts to deny the guilt
of the Stalinist regime. A number of books have been published, claiming that the accusations
against the USSR were fabricated by Goebbels and the published documents on Soviet guilt
are false, while the Burdenko commission report was true. Cienciala, Lebedeva and Materski
mention two such books by the popular author Yuri Mukhin: Katynskii Detektiv [Katyn
Detective], published in 1995 and Antirossiiskaia Podlost: Nauchno-Istoricheskii Analiz [An
Anti-Russian Dirty Trick: A Scientific-Historical Analysis], published in 2003.117

113 ‘Mosgorsud otkazalsia rassekrechivat “Katynskoe delo”’ [‘Moscow court refused de-classifying of the Katyn
case’], 2 November 2010, viewed on 11 January 2011, <http://www.rosbalt.ru/2010/11/02/786231.html>.
114 Mikhail Vinogradov, ‘Gosduma povinilas za Katyn’ [‘The State Duma admitted the guilt for Katyn’], 26
November 2010, viewed on viewed on 11 January 2011, <http://www.gzt.ru/topnews/politics/-gosduma-
povinilasj-za-katynj-/336562.html>.
115 ‘Gosduma priznala Katyn prestupleniem stalinskogo rezhima’ [‘The State Duma admitted that the Katyn
crime had been perpetuated by Stalin’s regime’], 26 November 2010, viewed on 11 January 2011,
<http://www.gazeta.ru/news/lastnews/2010/11/26/n_1587117.shtml>.
116 Ewa osi ska and Tatiana Serwetnyk, ‘Prze om w sprawie Katynia?’ [‘A turn in the Katyn case?’],
Rzeczpospolita, 11 February 2011, viewed on 13 February 2011, <http://www.rp.pl/artykul/610628_Przelom-w-
sprawie-Katynia-.html>.
117 Cienciala, Lebedeva and Materski, endnote 138, p. 509.

http://www.rosbalt.ru/2010/11/02/786231.html
http://www.gzt.ru/topnews/politics/-gosduma-
http://www.gazeta.ru/news/lastnews/2010/11/26/n_1587117.shtml
http://www.rp.pl/artykul/610628_Przelom-w-


Armen Grigoryan

22

The value of Mukhin’s books as historical works is dubious: they better fit the
definition of propaganda. Mukhin’s books are somehow copying Lenin’s style: countless
invectives against opponents are used as arguments. The first book is mainly anti-Polish.
Besides coarse language, Mukhin uses a paraphrase of Molotov’s infamous expression about
Poland being a ‘product of the Treaty of Versailles’: “Poland, as well as Czechoslovakia,
Austria, Hungary and the Baltic States, was created by the Entente, which gave her pieces of
land from defeated Germany, Austro-Hungary and Russia. So, the Poles received their state as
a gift.” Mukhin blames Poland for the beginning of war: “Polish dim-witted and villainous
politicians […] rejected the alliance with the only reliable ally of that  time – the USSR, did
not let to establish an anti-Hitlerite coalition and triggered the World War II.” Mukhin also
calls the historians who found the evidence of Soviet  guilt  in the archives and lawyers who
investigated the case “the Goebbels brigade”.118

In the second book, Mukhin concentrates mainly on the historians and investigators, and
uses, in addition to “the Goebbels brigade”, such invectives as “idiots”, “half-wits”,
“scoundrels”, as well as coarse slang words, also calls Gorbachev “a spotted cretin” (a
reference to the large birthmark on Gorbachev’s forehead) and Yeltsin – “a scoundrel”.119

It is possible not to take Mukhin’s hateful books seriously, especially considering his
other beliefs: that the Americans did not land on the Moon, 11 September 2001 terrorist attack
was organised by the CIA, Yeltsin died in 1996 and until 2007 was replaced by someone
looking alike, and so on, ad absurdum. However, despite Mukhin’s bizarre worldview, his
books are very popular. He is also not the only one who denies Soviet responsibility for Katyn
and attempts to blame Poland for World War II.

On 4 June 2009 an article written by the head of department of the Institute of Military
History of Russian ministry of defence Sergei Kovalev was published on the ministry’s
website. Kovalev asserted that Poland had been responsible for the beginning of war, as she
declined ‘justified’ German demands, and the USSR needed to sign a non-aggression pact
with Germany and to deploy troops in the Baltic States in order to ‘improve border
security’.120 The next day, Kovalev’s article was removed from the website, after being
quoted by a number of newspapers and electronic media.

Immediately after the recent statement of the Russian ambassador in Poland about
possible rehabilitation of Katyn victims, the host of one of prime time talk shows on Russian
television Maxim Shevchenko fervently criticised the official stance in a radio interview,
arguing that rehabilitation of all victims is impossible unless the exhumed corpses are
identified  one  by  one  by  means  of  genetic  tests.  Shevchenko  claimed  that  “the  myth  about
20,000  […]  Polish  officers  is  the  cornerstone  of  anti-Sovietism  and  inducing  a  feeling  of
historical guilt on Russia”. To the interviewer’s remark about the government’s attitude, he
argued:

[They] want to get a hold of the Polish gas distribution network, […] that shale gas
[business], so we are ready to admit something that has not been proven, has not been
confirmed […] Why Polish officers in Siberia were not shot, then? […] in Siberia – shoot
them all! Shoot, stomp on them, stab with bayonets, well, bury alive – nobody would
move a finger. It would be possible to say that General Anders died while he was cutting
trees.121

118 Yuri Mukhin, Katynskii Detektiv [Katyn Detective], available at <http://lib.rus.ec/b/184675/read>.
119 Yuri Mukhin, Antirossiiskaia Podlost: Nauchno-Istoricheskii Analiz [An Anti-Russian Dirty Trick: A
Scientific-Historical Analysis], available at <http://lib.rus.ec/b/192865/read>.
120 Communication of radio Ekho Moskvy, 4 June 2009, accessed on 15 January 2011,
<http://www.echo.msk.ru/news/596671-echo.html>.
121 Ekho Moskvy, 10 February 2011, <http://www.echo.msk.ru/programs/personalno/748660-echo>.

http://lib.rus.ec/b/184675/read
http://lib.rus.ec/b/192865/read
http://www.echo.msk.ru/news/596671-echo.html
http://www.echo.msk.ru/programs/personalno/748660-echo


Armen Grigoryan

23

It is quite obvious that an attempt to follow the suggestion to carry out genetic tests
would postpone conclusion of the case indefinitely, or, more likely, the case could be dropped
because of high cost of some thousands of tests. Notably, publication of the classified
investigation materials would also be delayed indefinitely.

The struggle against ‘falsification of history’

On 15 May 2009 Russian President Dmitry Medvedev signed the decree No. 549,
ordering  establishment  of  the  Presidential  Commission  for  countering  the  attempts  of
falsification of history damaging Russia’s interests. Chairman of the commission, head of the
President’s staff Sergei Naryshkin declared: “Presently, falsified history enters the offices of
[…] heads of neighbouring states, who […] attempt to raise different kinds of demands –
territorial, political, financial – to Russia.”122

Deputy editor of Vremia novostey Semyon Novoprudsky noted that the commission’s
long name, translated into normal language, would mean “commission for falsification of
history in Kremlin’s interests”.123 Other observers also noted that the name of the commission
and the definition of its mission suggest that falsifications serving the interests of the state
might be even encouraged.

Former MP Vladimir Ryzhkov noted that “[t]he creation of this commission allows the
state to impose its own idea of political will and ideology” and said that establishing the
commission was “part of a continuing rehabilitation of Stalin as it will effectively outlaw
criticism of many of the former Soviet dictator’s policies.”124 The Telegraph’s reporter who
quoted Ryzhkov also noted: “The legislation is thought to be primarily aimed at states like
Latvia, Lithuania and Estonia, which maintain they were occupied rather than liberated by the
Soviet Union. […] A Russian MP yesterday said that the Baltic states deserved ‘to suffer
punishment’ for holding such views.”125

Director of the Russia and Eurasia Project at the World Security Institute Nikolai Zlobin
observed: “Even if the obvious problems concerning academic freedom are put aside, still, in
fact, an instrument aimed to formation of a state ideology has been created by the president,
while it is forbidden by Russia’s constitution.” Zlobin also pointed out that only few
historians would be included in the commission.126

Historian  Boris  Sokolov  suggested  that  one  of  results  of  creating  such  a  commission
would be growth of self-censorship. Sokolov supposed that there would be efforts to suppress
some opinions: that Stalin had been planning an attack on Germany; that the USSR had
occupied and annexed the Baltic States; or presentation of details of crimes committed by the
Red Army. Sokolov noted that the commission was mostly composed of state officials, with
few historians present.

122 Gazeta.ru, 31 May 2009, viewed on 15 January 2011,
<http://www.gazeta.ru/news/lenta/2009/05/31/n_1367492.shtml>.
123 Gazeta.ru, 22 May 2009, viewed on 15 January 2011,
<http://www.gazeta.ru/column/novoprudsky/3175336.shtml>.
124 Adrian Blomfield, ‘Russia threatens to bar Europeans who deny Red Army ‘liberated’ them’, The Telegraph,
19 May 2009, viewed on 16 January 2011,
<http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/5350777/Russia-threatens-to-bar-Europeans-who-
deny-Red-Army-liberated-them.html>.
125 Ibid.
126 Nikolai Zlobin, ‘Strana, kotoruyu vozglavlyaet Medvedev, sama poyavilas v rezultate peresmotra itogov
voiny’ [‘The very country led by Medvedev was established by reconsideration of the outcomes of war’], 19
May 2009, viewed on 15 January 2011, <http://www.liberty.ru/groups/experts/Ctrana-kotoruyu-vozglavlyaet-
Medvedev-sama-poyavilas-v-rezul-tate-peresmotra-itogov-vojny>.

http://www.gazeta.ru/news/lenta/2009/05/31/n_1367492.shtml
http://www.gazeta.ru/column/novoprudsky/3175336.shtml
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/5350777/Russia-threatens-to-bar-Europeans-who-
http://www.liberty.ru/groups/experts/Ctrana-kotoruyu-vozglavlyaet-


Armen Grigoryan

24

Sokolov also reminded that  an official  memorandum of the Soviet  ministry of foreign
affairs published in 1948 had been titled “The Falsifiers of History”. That memorandum had
been published as a response to publication of the secret protocol of the Molotov-Ribbentrop
pact in the U.S., denied the existence of such a protocol and asserted that the pact itself had
been needed to secure the USSR after the Munich Agreement of September 1938. So,
wondered Sokolov, should a return to the practice of denying the existence of the secret
protocol be expected, as such practice might be considered useful for the state’s interests?127

The 1948 memorandum, which had set the agenda for the next few decades, was also
mentioned in an article published in The New Times magazine:

The meaning […] was simple: all of the USSR’s attempts to form a framework for
collective security were undermined by Great Britain and France, who attempted to
provoke  fighting  between  Germany  and  the  Soviet  Union.  [The  latter,]  as  a  result,  was
compelled to accept the non-aggression pact proposed by Germany in order to achieve
security. […] The pact […] let the USSR to win some time for better preparations for the
unavoidable war.128

The New Times also  revealed  some  concepts  from  a  history  textbook  for  secondary
school edited by Alexander Filippov. The textbook that would be published soon would cover
the period between 1900 and 1945, and it described the Molotov-Ribbentrop pact in the
following manner: “The document was valuable […] it let the USSR to decide upon Europe’s
fate together with other great European powers.”129

As an example of the scope of work of the Commission for countering the attempts of
falsification of history, a book recently published by Vladimir Medinsky, MP and member of
the Commission may be used. The book, titled Voina. Mify SSSR 1939-1945 [The War. The
Myths of the USSR, 1939-1945], was published in early 2011 in 100,000 copies. Not having
an opportunity to read it yet, I have to rely on a favourable digest published in Literaturnaya
gazeta, which contains a number of quotations from the book.

Concerning the Molotov-Ribbentrop pact, Medinsky writes: “We do not deny [the
existence of] the secret protocols of 1939. But we do not consider them shameful. […] For us,
the non-aggression pact became a means to postpone the unavoidable war. We […] welcome
that decision [of Stalin]. We do not consider the Winter War against Finland useless […] We
won it, because we got everything that we needed from that war.”130

The reviews of Medinsky’s book are quite characteristic.  One of them states:  “Almost
everything that liberal journalists write about nowadays was invented long ago by Dr.
Goebbels […] a reconsideration of the causes, events and outcomes of the war is a serious
contemporary  threat  for  us.  […]  The  famous  writer  and  politician  tries  not  to  let  a
reconsideration of the outcomes of World War II, because that is a potential catastrophe for
contemporary Russia.”131

Another review quoted by a bookshop chain says:

In 2009 there was the 70th anniversary of the beginning of World War II. […] the
European Union […] became hysterical about the role of the USSR […] By some pervert

127 Boris Sokolov, ‘Istorikov na zonu’ [‘Send historians to labour camps’], Russkii zhurnal, 29 May 2009,
viewed on 15 January 2011, <http://www.russ.ru/pole/Istorikov-na-zonu>.
128 Irina Karatsuba, ‘Uroki i peremeny’ [‘Lessons and breaks’], The New Times issue 29, 24 August 2009,
viewed on 16 January 2011, <http://www.newtimes.ru/articles/detail/4846>.
129 Ibid.
130 Sofia Andreeva, ‘Zhivye i mertvye. Pobedu nuzhno zashishat’ [‘The dead and the alive. The victory must be
protected’], Literaturnaya gazeta issue 4, 2 February 2011, <http://www.lgz.ru/article/15205>.
131 An annotation for Medinsky’s book, viewed on 27 February 2011, <http://www.labirint.ru/books/259630>.

http://www.russ.ru/pole/Istorikov-na-zonu
http://www.newtimes.ru/articles/detail/4846
http://www.lgz.ru/article/15205
http://www.labirint.ru/books/259630


Armen Grigoryan

25

logic, [they] started to blame Stalin together with Hitler for the beginning of war. […]
2011 is the year of the 70th anniversary of the beginning of the Great Patriotic War. […]
This book attempts to prevent the upcoming hysteria.132

Presenting the book on his website, Medinsky says: “If you graduated from school
before 1985, […] for you this book will still be useful […] If [you graduated] later, [that
means] you have mostly read Viktor Suvorov and Mark Solonin, and your perception of the
Great Patriotic War is based on […] such films as Saving Private Ryan and Inglourious
Basterds, so you really need this book.”133

The reference to Inglourious Basterds is a bit funny. However, Medinsky’s comment, as
well as the book reviews available, reveals the set of values on which his work is based. The
logic implied is that the perception of history based on the Soviet ideology was good. 1985 is
mentioned, obviously, because that was the time when Gorbachev became the Secretary
General (the textbooks were not changed at least till 1990). Medinsky also reveals the
annoyance caused by authors who challenge the ‘approved’ version of history or ‘reconsider
the outcomes of war’.

Another member of the Commission for countering the attempts of falsification of
history, historian and former MP Natalia Narochnitskaya, insists that before the war the Baltic
States were ruled by ‘fascists’ (and nowadays are ruled by their heirs), and their subjugation
by the USSR was the only feasible solution. Narochnitskaya’s views are expressed in detail in
Za chto i s kem my voevali [For What and against Whom We Fought], published in 2005 and
Velikie voiny XX stoletia [The Great Wars of the 20th Century], published in 2007, as well as
in journal articles and conference reports.

Presentation of the historical events in Russian textbooks

After lifting the censorship in early 1990s, school teachers got the right to choose a
textbook instead of using the uniform books as it used to be in the Soviet period. Among
textbook authors, as well as among historians in general, two main kinds of approach to
explanation of historical events might be observed, usually defined in Russia as ‘patriotic’ and
‘liberal’.

One of the differences between two approaches is the evaluation of the events related to
World War II.  For instance,  both approaches consider that  the Baltic States did not join the
USSR voluntarily. However, ‘patriotic’ authors show a tendency to justify Stalin’s actions by
geopolitical interests and defence needs.

‘Liberal’ authors note that the USSR acted unlawfully, although in most cases they
avoid usage of the term ‘annexation’, probably because it would suggest that Stalin’s and
Hitler’s interests and methods were similar. Only two authors, Igor Kurukin and Igor
Dolutsky used the embarrassing term. Dolutsky’s textbook for 10th and 11th grades was
printed in seven editions between 1993 and 2003, before the ministry of education
disapproved  it.  Dolutsky  noted  in  an  interview  that  the  expression  “the  Baltic  States  were
occupied by the Soviet Union for half of a century” and other criticisms of Soviet policies
became the reason for de facto prohibition of using the book at schools.134

I  plan  to  do  further  research  focusing  specifically  on  textbooks,  to  analyse  how  the
contents of textbooks have been changing depending on the political situation.

132 Viewed on 27 February 2011, <http://www.dom-knigi.ru/book.asp?Art=342181&CatalogID=0>.
133 Vladimir Medinsky’s website, viewed on 9 February 2011, <http://www.medinskiy.ru/cat/books/book5>.
134 Novoye vremia, 21 December 2003, viewed on 15 January 2011,
<http://www.yabloko.ru/Publ/2003/2003_12/031217_novvr_history.html>.

http://www.dom-knigi.ru/book.asp?Art=342181&CatalogID=0
http://www.medinskiy.ru/cat/books/book5
http://www.yabloko.ru/Publ/2003/2003_12/031217_novvr_history.html


Armen Grigoryan

26

Figure 1. The inscription on the loudspeaker reads “Voice of America”

Figure 2. “Here’s to our mutual understanding and cooperation, colleagues!”



Armen Grigoryan

27

Figure 3.

Figure 4.


